1 av 3
Irene Lopez och Erika Gonzales studerar till dokumentärfilmare. Foto: Arash Mokhtari/P3 Nyheter
2 av 3
Martina Carlstedt läser till dokumentärfilmare. Foto: Arash Mokhtari/P3 Nyheter
3 av 3
Gunilla Issokho såg Searching for Sugar Man samma dag som den vunnit en Oscar. Foto: Caroline Lagergren/P3 Nyheter

Vinst viktig för dokumentärfilmare

"Malik öppnar upp många dörrar"
1:08 min

Bendjellouls vinst i natt betyder mycket för honom men också för framtida dokumentärfilmare. Det säger flera studenter på Stockholms dramatiska högskola som P3 Nyheter träffar, efter Searching for Sugar mans Oscarvinst. 

– Det har varit en otrolig kväll med otroligt mycket som har hänt, säger Malik Bendjelloul på plats i Hollywood.

Trots vinsten var det ingen direkt lunchrusning på biograf Rigoletto i Stockholm i dag, men Gunilla Issokho hade tagit sig dit.

– Jag har tänkt se den länge. Filmen handlar om min tid och hoppet som fanns i musiken på 70-talet, det är helt annorlunda än det som finns i dag. 

Inte sedan 1984 har en svensk film fått en Oscar, men Malik Bendjelloul lyckades, något som många dokumentärfilmstudenter på Stockholms dramatiska högskola var glada över.

– Det här är som OS, fast ännu större. Det betyder att svensk dokumentärfilm får en cred, säger dokumentärfilmstudenten Irene Lopez.

Hon sitter i ett litet rum på Stockholms dramatiska högskola tillsammans med klipparen Erika Gonzales och klipper sitt examensarbete.

Malik Bendjellouls vinst har stor betydelse för dagens dokumentärfilmare säger hon.

– Malik öppnar upp så många dörrar. Det öppnar upp för oss att be om den här summan från Svenska Filminstitutet. "Se den här produkten får man om man satsar på den".

Irene Lopez är helt okritisk till Malik Bendjellouls vinst - trots att han fått kritik för att ha valt bort att berätta om vissa delar av huvudkaraktärens framgångsfulla karriär.

– En journalist som jobbar för nyheterna har en roll och en dokumentärfilmare som gör film har en annan roll. Det är det som är det svåra med dokumentärfilm, det är tre saker: det är konstnärskap, det är journalistik och det är dramarturgi, säger Irene Lopez.

Men om allmänheten inte förstått att det ligger mycket regi bakom filmen kan det vara ett problem tycker klasskamraten Martina Carlstedt.

– Det kanske är lite problematiskt att folk känner sig lurade när de ser en film och tror att den här helt dokumentär, alltså att den rakt av skildrar verkligheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".