Foto: Pontus Lundahl / Scanpix

"Hiphopkulturen borde användas i skolan"

"Hiphopen vara en individuell bildningsresa"
1:37 min

Hiphopen kan hjälpa unga att få bättre betyg och ge dem större möjligheter i livet. Det visar en rapport som lämnats in till riksdagen idag och som handlar om ett hiphopprojekt i Sverige.

Rap, dj:ing, breakdance och graffitti är de fyra elementen i hiphop.
Det femte är kunskap. 

Forskaren Johan Söderman från Malmö Högskola har skrivit rapporten om Studieförbundet Vuxenskolans hiphop-projekt Unity. Han och några andra forskare har besökt fem av orterna och intervjuat ett hundratal ungdomar.

– Hiphopen blir något där man kan starta en bildningsresa där man kan ta makten över sitt eget liv, säger Gonzo Reyes som är samordnare för hiphopprojektet i hela Sverige. Han har jobbat med många ungdomar och sett deras förändring.

– Jag har sett att många ungdomar väljer att gå vidare i sitt liv med utbildning med jobb, och det är viktigt.

Han berättar att de känner sig sedda och att de får bättre självförtroende och också bättre betyg. För rapporten visar att lärandet inom hiphopen smittar av sig och gör att de blir lättare i skolan.

Deras tillit till samhället ökar och de får ett större socialt nätverk som ger nya möjligheter i livet.

Johan Söderman tycker att man måste anpassa skolan till området det ligger i.
– Om man är på en skola som är belägen i ett område som andas hiphop, som många av våra förorter gör, vore det nästan felaktigt om man inte tog till sig det. Vi har inte råd att låta några falla utanför systemet. Kan hiphopen vara en individuell bildningsresa då ska man ta tillvara det på som lärare och politiker, säger forskaren Johan Söderman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".