Foto: blacktheartist.se
Tuffare, hårdare, rockigare

Tommy Nilssons nya namn: Black

Tommy Nilssons namnbyte ett PR-trick?
5:06 min

En av dagens största snackisar är att Tommy Nilsson valt att byta artistnamn till Black, för att markera en ny musikalisk riktning. Men Tommy är långt ifrån först i artistbranschen med att byta image.

Många har reagerat över den oväntade nyheten och undrar om det här är ett PR-trick från Tommys sida. Men han är inte ensam, utan föregås av bland andra Petra Marklund, P Diddy och Prince.

Nanna Gillberg, forskare på Handelshögskolan i Stockholm som har koll på kändisar som varumärken pratar om fler, både lyckade och misslyckade namnbyten.
– Det är ju Tommy Nilsson förklädd till Black. Jag tror att det är vad många kommer uppfatta det som. Generellt tror jag det funkar bättre att först ha ett artistnamn och sen byta därifrån. Petra Marklund är ett bra exempel på ett fungerande namnbyte, att gå från ett artistnamn till sitt riktiga namn. Som att man är redo att visa mer av sig själv, den riktiga personen.

Vad tror du om att göra tvärtom, som Tommy?

– Att börja i den ändan är mycket svårare, däremot kan man ju bredda sitt varumärke. Jag tänkte först "är det första april?". Tommy Nilsson har ju en trovärdighet i att vara just Tommy Nilsson, jag tror det krävs mer än svart kajalpenna och ett nytt namn för att han ska gå till den här nya Black.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".