Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Viking lines partydäck en dödsfälla

Uppdaterat torsdag 28 mars 2013 kl 16.20
Publicerat torsdag 28 mars 2013 kl 11.16
Många människoliv kunde gått förlorade
(1:23 min)
Viking lines fartyg MS Cinderella på väg in mot Stockholm. Foto: Hasse Holmberg / Scanpix.

UPPDATERAD. Fester på bildäck på Viking lines båt Cinderella döms ut som en dödsfälla av Transportstyrelsens inspektör. Tillståndet att fixa fester på bildäck dras nu in - ett beslut som Viking line överklagar.

– Det är galet. Ja, det är riktigt galet, säger Martin Lundberg, Transportstyrelsens inspektör som dömde ut Cinderellas evenemangsdäck.

Det var dansbandsvecka på Viking lines MS Cinderella i februari i år. Drifters stod på scen och en entusiastisk publik dansade nere på bildäcket, däck tre, som numera heter evenemangsdäcket.

Det publiken antagligen inte visste var att nödutgångarna var godkända för ungefär 100 personer - inte fem-, sexhundra personer, som enligt vittnen var där. Och brandsäkerheten höll inte måttet.

– Bildäcket är inte byggt för att det ska vara passagerare där under resan. Det ska vara stängt, låst och tomt på folk, säger Martin Lundberg.

Viking line anser att man tillsammans med Transportstyrelsen varit överens om att säkerheten varit tillräcklig. Nu överklagar man Transportstyrelsens beslut att sätta stopp för Cinderellas evenemangsdäck.

– Det finns väldigt många formella fel i deras beslut, säger Tony Öhman som är säkerhetsansvarig på Viking line.

Vad är det som är fel?
– Det är alldeles för komplext att gå in på, men det finns många fel.

Viking line har haft tillstånd från Transportstyrelsen för sitt evenemangsdäck sedan 2006. Ett tillstånd som nu dragits tillbaka efter Martin Lundbergs inspektion. Frågan är hur Transportstyrelsen kunnat göra två helt olika bedömningar 2006 och 2013.

– Den frågan kan jag inte svara på idag, för jag har inte sett det kompletta underlaget, säger Erik Eklund, direktör för sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

När Viking line fick tillståndet 2006, genomfördes det inte en inspektion av däcket då?
– Jag har inte lyckats hitta några bevis på det. Jag utgår från det, men jag vet inte, säger Erik Eklund.

Viking line anser att man tillsammans med Transportstyrelsen varit överens om att säkerheten varit tillräcklig. Men inspektören Martin Lundberg skrev ned vad han trodde skulle hända på bildäcket om olyckan varit framme.

”Hade med stor sannolikhet lett till att ett stort antal människoliv gått förlorade”, skriver du. Är det så allvarligt?
– Så allvarligt var det faktiskt, säger Martin Lundberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".