Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Så ska tidskrifterna överleva

Publicerat torsdag 11 april 2013 kl 06.00
Readly ska bli magasinens Spotify
(1:30 min)
1 av 2
Växjöföretaget Readly har skapat en magasinens motsvarighet till musiktjänsten Spotify. Foto: Lars-Peter Hielle, P3 Nyheter
2 av 2
-Vi är där musikbranschen var på mitten av 2000-talet, säger Jonas Hollander marknadschef på Readly (th) som ses som magasinens nya Spotify.

När allt fler skaffar läsplattor och färre köper tidningsmagasin så ser nu tidskriftsbranschen över hur man ska kunna tjäna pengar på magasinen på nätet istället. Ett Växjöföretag har skapat en magasinens motsvarighet till musiktjänsten Spotify som man på sikt även hoppas ska slå utomlands.

På Videum Science park i Växjö sitter tre programmerare vids stora skärmar och tittar på det man hoppas ska bli tjänsten som tar tidningsläsaren över till paddan.

– Vi vill gärna vara den plattform som folk väljer när man läser tidningar digitalt, säger Jonas Hollander är marknadschef på Readly.

Allt färre läser svenska tidningsmagasinen och flera tidskrifters upplagor sjunker. Men det är ingen dramatisk utveckling som för till exempel dags- och kvällspressen. Samtidigt är siffran för nystartade tidsskrifter den lägsta på tio år och Jonas Hollander tror att de digitala tjänsternas tid är nu.

– Vi tror att läget är snarlikt hur det var för musikbranschen i mitten av 2000-talet.  Spotify var inget som musikbranschen önskade sig, utan man såg att musikförsäljningen gick ner och folk skaffade musik på annat håll, och man tvingades hitta andra sätt och där tror vi tidningsbranschen är idag. 

Precis som Spotify som har förhandlat fram rättigheterna med musikbolagen så arbetar nu Readly med att försöka övertyga de stora tidningsförlagen som Bonnier, Egmont, Aller att tro på tjänsten. Och Ingela Wadbring som är medieprofessor på Mittuniversitet i Sundsvall tror på ett brett utbud för att en sådan tjänst ska lyckas.

– Och att det finns många titlar från samma segment. Om man är intresserad av fotboll så vill man ha många såna tidningar, är man intresserad av heminredning så vill man ha många heminredningsmagasin. Så det krävs många titlar om det ska vara värt att prenumerera på det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".