Unga tröttare än äldre

"Klockan sex är sovmorgon"
1:41 min

Generellt sett blir man mer morgonpigg med åldern enligt forskning som Dagens Nyheter rapporterar om idag. Studien visar också att antalet timmar man behöver sova per natt sannolikt inte påverkar hur trött man blir på dagen.

Det man i all enkelhet har kommit fram till är att personer som inte behöver mer än sex timmars sömn, inte för den delen blir tröttare på dagen jämfört med personer som behöver sova längre.


Vissa personer sover mer effektivt än andra, och det tror man beror på ärftlighet berättar Torbjörn Åkerstedt, professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet och Karolinska Institutet. 

Han säger också att det inte finns någon idealisk mängd sömntimmar som fungerar som bra på alla.
– Det olyckliga är att man gärna tar till en tumregel. Vi brukar säga att genomsnittspersonen behöver sju timmar per natt. Men det är lite obehagligt att man ska gå efter en siffra som kan vara väldigt tveksam för en specifik individ. Utan man ska istället gå på pigg och fräsch man känner sig dagtid. Känner man sig pigg och fräsch så har man med all sannolikhet tillräckligt med sömn, säger han.

Studien slår också hål på föreställnigen om att yngre generellt sett är piggare än äldre. Utan tvärtom så blir de flesta mer morgonpigga med åldern. Det kan bero på att yngres hjärnor växer och utsätts för press och inlärning som kostar energi, jämfört med äldre personer som generellt sett behöver mindre återhämtning och som har en stabilare livssituation.

Pensionärerna Hans och Berit Isaksson känner igen sig.
– När man var 25 år och såg sina föräldrar kliva upp så tänkte man att man aldrig skulle kliva upp så tidigt. Men nu är vi där, säger Hans Isaksson.

– Klockan sex vaknade vi i dag och då tyckte vi att vi hade försovit oss, fortsätter han.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".