En H&M-butik i Stockholm. Foto: Jessica Gow / Scanpix.

Här är H&M:s svar på tioåriga Umas brev

"De flesta gillar vårt upplägg"
2:23 min

Tioåriga Uma Lindström vill att H&M ska sluta dela in kläder efter tjej- och killroller. Hennes öppna brev har delats mer än 90 000 gånger på nätet. Nu kommer svar från H&M: De flesta gillar vårt upplägg.

Ett öppet brev till klädkedjan H&M som kritiserar uppdelningen av tjej- och killkläder har fått stor spridning på nätet. Det är Uma Lindström, tio år, som ligger bakom brevet. Hon reagerade på att t-shirten hon ville ha bara fanns på killavdelningen.

– Jag tyckte att det var dåligt att det bara var blommor och hästar på tjejsidan, och på killsidan var det Simpsons och coola grejer, säger Uma Lindström.

Blogginlägget med Uma Lindströms öppna brev till H&M lades ut förra fredagen och har fått stor spridning på nätet. Idag är det fler än 90 000 som läst Umas brev, berättar hennes mamma.

Uma Lindström, som gillar tv-spel, ville ha en tröja med Super Mario och såg att den fanns på H&M - men bara på killavdelningen. Hon tycker att tanken är fel att tjejer ska hästmotiv killar tv-spelsmotiv på sina kläder. Därför skrev hon ett brev till H&M.

– Det är orättvist att vissa får bestämma vad som är tjejigt och vad som är killigt, säger Uma Lindström.

När vi kontaktar H&M idag skriver de så här i svaret till oss:

”De flesta av våra kunder uppskattar vårt upplägg i butik. Sedan är alla självklart välkomna att handla från samtliga våra koncept.”

Fanny Ambjörnsson, genusforskare på Stockholms universitet, tror att ett öppet brev som Uma Lindströms kan få stor betydelse för H&M:

– De är ju intresserade av att tjäna pengar och av vad kunderna vill ha. Kommer det då ett sådant här brev, som får så stor spridning, från en ung konsument som förväntas köpa deras kläder så antar jag att de lägger vikt vid det. Det är nog en bra idé om man vill förändra, säger Fanny Ambjörnsson.

Men det är ju inte bara H&M som delar upp sina kläder efter kön. Och Uma Lindström säger att hon ska skriva brev till andra klädkedjor också:
– Eftersom det här blev så känt tänker jag skriva många fler brev till andra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".