Foto: Niklas Mannheimer Ruberg/SR

Svensk modebransch på framfart

"Folk har nog fått upp ögonen för småskalighet och kvalitet"
5:10 min

Enligt en rapport som publicerades i dag går det riktigt bra för för den svenska modebranschen. Tullis Zervakos är en av grundarna till Jumperfabriken och du hör henne i P3 Nyheter med Sjödell.

– Jag tror att människor har tröttnat på slit-och-släng och kanske fått upp intresset för kvalitet och hantverk. Vi som arbetar med små företag får jobba hårt för att lyckas och att just vi klarat oss har kanske att göra med att vår trendspaning stämde.

För att i fortsättningen hålla Jumperfabriken leva tror Tullis att mycket handlar om att följa trenden och förstå vad som behövs för att lyckas just i sin egen bransch. Tullis Zervakos tror också att framgången kan förklaras av kärleken till det egna varumärket.

– Vi har ju en glädje i företaget och kan också styra vad som säljs, hur det säljs och dessutom hur vi vill ha det på jobbet. Att arbeta på ett större företag är ekonomiskt sett tryggare men då får man också följa det företagets sätt att arbeta.

För att lyckas med ett eget företag säger Tullis att det finns några saker att hålla hårt på.

– Se alltid till att ha roligt på vägen, försök skaffa ett närverk av människor i branschen och var beredd på riktigt hårt arbete.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".