Foto: Thibault Camus / TT

Modebranschen växer starkt i Sverige

1:30 min

Det går bättre och bättre för den svenska modebranschen och mest ökar de små företagen. Det visar en ny rapport från Tillväxtverket.

Nhina Svensson pluggar till modedesigner på Beckmans i Stockholm och tror att ökningen beror på att Sverige blivit mer modemedvetet:

-- I och med den växande bloggkulturen och att folk har blivit mer modemedvetna så försöker kanske fler vända sig till de mindre svenska märkena och gynnar den svenska modemarknaden.

Det går bra för modebranschen i Sverige. År 2012 omsatte den 229 miljarder kronor, enligt Tillväxtverkets rapport. Och det är en ökning med elva procent jämfört med året innan.

Dessutom ger det fler jobb än vad livsmedelsindustrin gör.

– Jag tycker rapporten visar tydligt att alla behövs och alla avancerar, oavsett om man är liten eller stor, säger Christine Sundberg Carendi, generalsekreterare för Association of Swedish Fashion Brands.

Hon säger att en anledning till att det går så bra för modet i Sverige är att branschen funnits länge och fått chans att växa även utomlands:

– Och det har ju gjort att det finns ett antal goda exempel på varumärken som har lyckats, med olika affärslogiker, men trots allt tagit sig ut i världen. Och det utgör inspirationskällor för många nystartade.

Men trots att de små företagen ökar mest, så är det H&M som dominerar på den internationella marknaden.

Och det kan vara bra att börja jobba på ett stort företag, säger Nhina Svensson på Beckmans:

– Men om man tänker kanske 10-15 år framåt så ser jag gärna att jag kanske jobbar i ett lite mindre företag där man får ta del av hela designprocessen. När man är på ett större företag får man bara bli specialiserad på en del av det hela.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista