Sarah Moghadasi kräver ersättning från kliniken som opererade in PIP-implantat i hennes bröst. Foto: Privat

"Jag har bättre konsumentskydd om jag köper ett par skor"

"Ansvaret att kontrollera implantaten ska inte ligga hos kunden"
6:03 min

Sarah Moghadasi är en av de 20 kvinnor som efter att ha fått inopererade PIP-plantat i våras krävde ersättning av kliniken. Och hon tror att det blir svårt att vinna en eventuell rättsprocess.

En tid efter att Sarah fått sina plantat inopererade upptäckte hon att de läckte. Implantaten som innehållet skadligt industrisilicon gjorde att hon fick andningssvårigheter och Sarah fick bekossta helt nya implantat. Och hennes erfarenhet är att en rättsprocess mot klinikerna som opererat in implantaten kan bli problematiskt.

– Jag fick mina implantat 2009 och ganska snart efter det blev jag ganska snabbt sjuk. Hade ingen ork, fick värk och tappade delvis synen. Men efter att jag plockat ut implantaten har symptomen försvunnit. Det är väldigt intressant att följa rättsprocessen som startar nu men det finns många frågor och problem i en process som den här.

Sarah säger att det är oklart ur konsumentsynpunkt hur en rättsprocess ska gå till och att det nog därför kan bli svårt att reda ut vem som egentligen gjort fel.

– Det är ju implantatet som är problemet, inte att det gjordes en dålig operation. Men utan implantaten kan ju inte ingreppet göras så man tycker ju att det hela borde kunna gå att reklamera. Vi kan ju inte som kunder behöva kontrollera om kliniken har godkända implantat.

För att kvinnor i framtiden ska slippa samma skador tror Sarah att det måste införas hårdare regler.

– Det är svårare att få utskänkningstillstånd än tillåtelse att utföra bröstimplantat. Och reglerna måste nog skärpas så att fler kontroller görs.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".