Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Träning dagen efter alkohol kan vara sämre än du tror

Strunta i gymmet men jogga hur mycket du vill
0:55 min
De här är en dålig idé om du var full dagen innan. FOTO:Andy Eames/TT

Brukar du gå till gymmet dagen efter du druckit alkohol? Kanske inte så smart. En ny rapport visar nämligen att alkohol försämrar förmågan att bygga upp muskler.

Markus och Miriam brukar inte träna dagen efter de har druckit.

– Nej, det har jag slutat med. Men det har hänt.

– Nej, för det är ganska jobbigt, säger 

Det är fullt med lunchtränande människor på gymmet i Stockholm. Med tanke på att det var lillördag igår, kanske en och annan tog sig ett glas.

Men dricker du dig salongsberusad är det betydligt svårare att bygga muskler dagen efter, enligt en ny rapport från idrottshögskolan.

--Jag tränar inte dagen efter, det känns ändå inte som att jag skulle göra så bra ifrån mig, säger Sara Wiksén.

Det här beror på att alkoholen gör så nivåerna av bland annat testosteron och tillväxthormon minskar med ungefär 25 procent.

Dricker man flera dagar i rad kan de minska med upp till 75 procent. Att ge sig ut och jogga dagen efter gör däremot inte så stor skillnad. Kroppens syresättningsförmåga påverkas nämligen knappt alls av alkohol.

 

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".