Kevin Spacey - huvudrollsinnehavare i House of Cards. Foto: Paul Morigi/TT

"House of Cards har förändrat branschen"

"Som att läsa en bok och själv bestämma när man tar en paus"
8:27 min

I morgon släpps andra säsongen av Netflix succéserie "House of Cards". Affärsstrategen Johanna Petersson tror att serien delvis ligger bakom Netflix framgångar.

– Jag tror att den egna serien House Of Cards har betytt mycket för Netflix, eftersom de i och med den egna serien gick från att vara distributör till producent. På så vis kan de också styra hur innehållet passar deras användare. Kevin Spacey är en populär skådespelare hos Netflixanvändarna och att då få in honom tillsammans med ett populärt programkoncept är ju ett bra sätt att nå framgång, säger affärsstrategen Johanna Petersson.

Hon menar att Netflix också har en bra förståelse för hur avtal kring rättigheter fungerar och dessutom hur användare lockas till att ta del av deras innehåll.

– Netflix har en väl fungerande strategi som bygger på hur användare konsumerar tv-serier. De lägger ut alla avsnitt direkt, så att ingen behöver vänta i veckor på nästa avsnitt. Ungefär som när man läser en bok där man själv bestämmer när det är dags för en paus, istället för att någon annan sätter den gränsen.

Men Johanna Petersson tror inte att alla streamingtjänster kommer arbeta på samma sätt, eftersom olika format kräver olika former av publiceringsstrategier.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".