Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...

Nätet är en klassfråga - unga riskerar att hamna efter

Publicerat torsdag 13 februari 2014 kl 13.42
Forskare: Skolan måste ta ansvaret
(0:42 min)
Foto: Nick Ut/AP Photo

Ungas möjligheter att utnyttja den digitala världen är en klassfråga. Utan datorvana hemifrån kan unga hamna efter när skolan gör för lite, menar forskare. 

I en verklighet där små barn har egen smartphone kan det vara svårt att förstå. Men unga som växer upp med föräldrar som saknar högre utbildning eller inte använder dator i arbetet löper risk att hamna hopplöst efter i det digitala användandet, enligt en studie från Högskolan i Jönköping.

– Om föräldrarna inte använder digital teknik själva introduceras inte unga i den betydelse som digital teknik har i samhället i dag, säger Ulli Samuelsson, som i sin doktorsavhandling Digital (o)jämlikhet vill peka på den klassfråga som döljs bakom skolors ord om datorer till alla elever.

Enligt henne måste man skilja på att kunna googla och att kunna förstå hur man kan dra nytta av den digitala världen i en tid som allt mer förutsätter den kunskapen.

– Får du inte med dig det hemifrån och inte heller skolan hjälper till, då blir det svårt. Där har skolan ett kompensatoriskt uppdrag, den ska kompensera elever för deras socioekonomiska bakgrund.

Men det görs inte, enligt Samuelsson, som delar ut skarp kritik till skolan och menar att det i dag blir upp till varje enskild lärares kunskap och intresse hur man undervisar i digital förståelse. 

Skolverket har ett statligt uppdrag att stötta skolan i frågor om det digitala i undervisningen.

– Vi har sett indikationer tidigare på att det är på det här sättet, säger Peter Karlberg, undervisningsråd på Skolverket med ansvar för IT i skolan. 

Han menar att verket är medvetet om att det förekommer diskussioner kring om skrivelserna i läroplanen är tillräckligt tydliga:
– Och då speciellt när det gäller det här området, säger Peter Karlberg.

Samuelsson är dock kritisk: 
– Vi får både en ekonomisk, social och demokratisk utslagning. Påverkansmöjligheterna i dagens samhälle finns på nätet, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".