Facebook köper Whatsapp för 120 miljarder kronor

"Facebook är bra på att ta över ungas platser"
1:12 min

Det blir en av de största affärerna i nätbranschen någonsin när Facebook köper chattappen Whatsapp.

120 miljarder kronor är en enorm prislapp. Är verkligen Whatsapp värt dessa summor? Webbexperten Joakin Jardberg tror att Facebook defintivt vet vad de gör i och med köpet.

– Hade Whatsapp inte varit värd det priset så hade Facebook naturligtvis inte köpt det. Men det är klart att det är vansinnigt mkt pengar. Vi kan ju jämföra med volvo som såldes nyligen för en tiondel av det här. Men Whatsapps utvecklingskurva är ju väldigt mycket bättre.

– Först tycker man att det är lite överraskande, eftersom det är ett så stort belopp som Facebook har betalat. Men ganska snabbt tänker man att det faktiskt är logiskt att de gör det, säger Marlene Sellebråten, chefredaktör på tidningen Mobil.

Hon menar att Facebook varit duktiga på att ta över de platser där unga användare finns. När de såg att Facebookanvändare gick över till Instagram köpte de den appen. Nu ser de till att hitta ännu en plattform.

– Facebook har en väldigt framgångsrik meddelandetjänst, men den finns bara i den digitala världen. Det som Whatsapp har är telefonnummer, säger Marlene Sellebråten.

En stor del av Whatsapps användare är väldigt unga och har för länge sedan övergett Facebook, där deras föräldrar, och deras föräldrar, delar med sig av sin vardag.

Whatsapp är alltså Facebooks storsatsning på de nya generationer som inte längre lockas av det egna varumärket. Målet är förstås att behålla Facebookgamlingarna, samtidigt som man investerar en tiondel av sitt marknadsvärde för att expandera i en föränderlig framtid.

Affären var inte helt oväntad, men köpesumman är fullkomligt svindlande. Det var alla kännare överens om när det stod klart att Facebook betalar 19 miljarder dollar, alltså motsvarande över 120 miljarder kronor för Whatsapp, ett företag som inklusive sina grundare består av 55 personer.

Facebook säger att man tänker behålla Whatsapp som eget varumärke, och att man tror att en miljard regelbundna användare är inom snart räckhåll.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".