Farah Ahmad i Landskrona har jobbat med telefonförsäljning. Foto: Dimitri Lennartsson / P3 Nyheter

Lediga säljarjobb lockar inte unga

"Företagen har väldigt dåligt rykte"
1:32 min

Trots hög ungdomsarbetslöshet så är intresset svalt för olika försäljningsjobb som telefonförsäljare, enligt Arbetsförmedlingen.

– Det är svårt att locka hit ungdomarna även om vi talar om att kom hit, träffa en arbetsgivare och presentera dig. Det är klart att det är frustrerande när vi kämpar på varje vecka, nånstans måste man ju börja, säger Malin Sahlin Lundström på Arbetsförmedlingen i Malmö.

Ofta är de här jobben första steget in på arbetsmarknaden för unga, men många arbetslösa dyker inte upp på rekryteringsträffar och intresset är svalt, enligt Arbetsförmedlingen. Där tror man att inställningen till jobben beror på att de som råkat ut för oseriösa företag inte vill ta nya säljarjobb.

– Det finns väldigt, väldigt negativa grejer om telefonförsäljning. Företagen får väldigt dåligt rykte, säger 19-åriga Farah Ahmad.

Enligt henne har blufföretag och arbetsplatser med kassa villkor för de som jobbar där skapat en mörk bild av telefonförsäljare, men själv sa hon nyligen upp sig från jobbet på ett callcenter på grund av andra saker.

– Det var en skön arbetsplats, jag trivdes där, men jobbet passade inte mig och dessutom så har man en låg lön, säger Farah Ahmad.

Just nu finns det över 4000 lediga tjänster i kategorin försäljning och marknadsföring på Platsbankens sajt. Många är på callcenter eller andra försäljningsjobb som inte är i butik utan där man söker upp köparen.

– Jag skulle vilja säga att de är väldigt, väldigt många, säger Malin Sahlin Lundström på Arbetsförmedlingen i Malmö.

De här företagen kommer behöva anställa minst 5000 nya säljare i år, enligt branschorganisationen för kundtjänst- och telefonförsäljningsföretag:

– Många företag får svårt att sälja sina produkter och tjänster och det slår tillbaka mot svenskt näringsliv på lång sikt, det är väldigt negativt för svenska utvecklingen skulle jag vilja påstå, säger Tina Wahlroth, VD för branschorganisationen Kontakta.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".