Stillbild från filmen som visar hur Kapten Lee Joon-seok endast iklädd tröja och kalsonger flyr från fartygsolyckan, där över 300 passagerare omkom. Nu riskerar han dödsstraff i Sydkorea. Foto: TT / South Korea Coast Guard
Korrerapporten i P3

"Lättare att ansvara för last än människoliv"

Hör blivande sjökaptenen Eva-Lisa berätta om ansvar på havet
8:27 min

Över 300 personer omkom inär färjan Sewol sjönk i Sydkorea i april. Nu riskerar kapten Lee Joon-seok dödsstraff, eftersom han övergav fartyget. I Korrerapporten hör du sjökaptensstudenten Eva-Lisa Åhman berätta hur hon ser på ansvar på havet.

Eva-Lisa drömde tidigare om att vara kapten på passagerarfartyg, men vill nu hellre jobba inom handelsflottan.

– I en nödsituation så är det mycket behagligare att ha ansvar för tvåtusen containrar, än för tvåtusen människoliv. En kapten sa till mig en gång att man inte ska tänka på vad det är man fraktar, men det är klart man måste, annars kanske man tar beslut som resulterar i att fartyget ligger på sidan och människor dör.

Kan man som kapten lämna fartyget om det fortfarande finns människor som kan räddas?

– Nej! Kaptenen får inte lämna båten om det finns möjlighet att rädda liv, fartyg eller last. Anledningen till att kaptenen har högst lön och flest ränder på axlarna är för att den har gjort upp med sig själv och är beredd att gå ner med fartyget.

Hur ser ni i branschen på "Kapten Ynkrygg", som blev ökänd efter Costa Concordia-olyckan?

– Vi pratade om honom i skolan, som ett exempel på hur man inte ska göra. Det har skapat vissa fördomar om italienska kaptener. Jag tycker att han drar ner yrket, och gör att människor kanske blir rädda för att åka ut på kryssningafartyg. Jag skäms ibland för att säga vad jag jobbar med, för jag vet att det kommer frågor om Costa Concordia. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".