Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Podd med dramatiska dokumentärer och spännande granskningar. Senaste nytt i sociala medier och radio...
Foto: Palmira Koukkari Mbenga/Sveriges Radio
Judith Kiros tycker att det vi lär oss i skolan i dag inte räcker. Foto: Palmira Koukkari Mbenga/Sveriges Radio

"Vi lär oss för lite om Sveriges rasistiska historia"

"Hur många slavar är tillräckligt för att man ska behöva bry sig?"
1:37 min

Regeringen som ska starta ett nationellt kunskapscentrum för forskning mot rasism. Det ska ge material till skolorna om vår lite mer osmickrande historia, med förtryck slavhandel och kolonialism.

– Allt jag vet om Sveriges del av den transatlanitska slavhandeln, som att vi var en av de största exportörerna av järn till kedjorna, Sveriges kolonisering av Saint Bartelémy har jag också hittat själv. Jag tycker inte att det ska vara så, säger Judith Kiros som är litteraturvetare, frilansskribent och antirasistisk debattör.

Tre mörka exempel på hur Sverige har förtryckt andra genom historien

Sveriges inblandning i slaveriet

Hon tycker att skolorna pratar för lite om Sveriges inblandning i slaveriet och är också kritisk till att det pratas så lite om att Sverige hade en egen koloni i nästan hundra år.

Den kritiken finns också i en uppmärksammad rapport om afrofobi som Mångkulturellt centrum släppte i våras.

– Historieämnet ska ju ge en bakgrund till och förståelse för fenomen som lever kvar idag och ett av dom är ju uppenbart rasismen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Nytt material till skolor

Han håller med om att historieundervisningen tar upp för lite av Sveriges mörkare historia. Det handlar inte bara om det transatlantiska slaveriet och kolonialismen. Han nämner också behandlingen av samer och romer genom historien som nåt det borde pratas mer om.

Det är därför regeringen ska starta ett centrum för forskning om rasism, som ska ge material till elever och lärare.

– Det finns ingen annan plats där hela Sveriges befolkning samlas för att försöka förstå vår historia och på så sätt också vår samtid, säger Gustav Fridolin.

"Bra början"

Även om Judith Kiros skulle vilja se en bredare historieundervisning överlag, tycker hon att regeringens initiativ är en bra början.

– Det finns de som argumenterar för att man inte ens behöver lära sig om Saint Bartelémy eftersom det inte var så många slavar där. Då är min fråga, vad är rätt mängd slavar för att man ska behöva bry sig?

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".