Vanja Lozic är historiker och forskar på historieundervisning. Foto: SR
Vanja Lozic är historiker och forskar på historieundervisning. Foto: SR

Historiker: Positiva minnen från historien brukar prioriteras

Man vill hellre prata om saker som varit bra än att lyfta mörka exempel. Det menar Vanja Lozic som forskat på svensk historieundervisning. 

– Vi kan inte berätta om allt i vår historieundervisning så därför måste det prioriteras. Vad vi ser då är att prioritering hittills legat på att prata om annat än vår mörka historia istället för att lära ut om hur Sverige behandlat till exempel romer och samer. Ingen pratar hellre särskilt mycket om slaveri eller så. Det är ju då upp till varje enskild lärare att själva lägga till sådant som inte finns med i böckerna och det är ju en tuff uppgift, säger Vanja Lozic som är historiker som forskat på svensk historieundervisning.

Vanja Lozic säger att vår historieundervisning formats av en vilja att nå en hög allmänbildning. Och där är den mörka delen av historien inte lika attraktiv.

– Det är populärt att kunna mycket om vår historia men helst om det som då är positivt. Vi har en tradition i historieläran att inte prata lika mycket om det mörka och att se kritiskt på hur vi egentligen skött oss. Inte ens i de berättelser där svenskar utvandrat till USA eller andra länder där indianer behandlats illa nämns det i berättelsen. Man vill hellre prata om hur svensken haft det och hur svensken tänkt om det egna folket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".