Diana Bang, Seth Rogen, och James Franco är med i filmen The Interview. Foto: TT
Diana Bang, Seth Rogen, och James Franco är med i filmen The Interview. Foto: TT

The Interview en framgång på nätet

Den omstridda komedin "The Interview" har efter uppståndelsen sålts eller hyrts via nätet över två miljoner gånger, enligt filmbolaget Sony Pictures.

Efter fyra dagar har filmen dragit in över 15 miljoner dollar genom streamingtjänster och Sonys specialwebbplats. Det rankar filmen i topp bland Sonys online-filmer.

Dessutom har filmen gett 2,8 miljoner dollar i biljettintäkter på det begränsade antal biografer där den hade försenad premiär på juldagen.

Komedin handlar om en mordkomplott mot Nordkoreas ledare Kim Jong-Un, och när det framkom drabbades Sony Pictures av cyberattacker. USA anklagar Nordkorea för attackerna.

Enligt den ursprungliga planen skulle filmen visats på tusentals biografer i USA, men de stora biografkedjorna tackade nej, av rädsla för våld efter hackares hot mot "The Interview".

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".