The Pirate Bay används som exempel på starka svenska varumärken

Att vi svenskar är stolta över varumärken som Volvo och IKEA är ingen nyhet. Men när svenska konsulatet i Turkiet höll presskonferens om just starka varumärken dök ett oväntat namn upp.

Svenska Institutet är en myndighet som ansvarar för att värna om svenska kompetenser och svensk utveckling i omvärlden.

De har nu hållit en presskonferens på svenska konsulatet i Istanbul där man bland annat uppmärksammade svenska märken som varit i framkant för att uppmärksamma världen om Sverige.

IKEA och Volvo nämndes

Bland märkena som Svenska Institutet uppmärksammade var det bland annat IKEA och Volvo som nämndes.

Men den stora överraskningen var att de valde att nämna The Pirate Bay i presentationen. Trots att de är starkt kopplat till piratkopiering och olaglig fildelning.

I teknologisk framkant

Anledningen sägs vara att The Pirate Bay har gjort ett starkt jobb för att sätta Sverige på världskartan. Inte bara genom sitt dåliga rykte, utan även som ett företag i framkant när det kommer till så kallad Peer to Peer-kommunikation, P2P.

– Det handlar om konsumtion av populärkultur. Vi lägger ingen värdering i om det är bra eller dåligt, på samma sätt som vi inte lägger någon värdering i om Ikea, Volvo eller Skype är bra eller dåliga, säger Frida Roberts.

Men Henrik Pontén, jurist på Rättighetsalliansen som kämpar mot illegal fildelning, är förbluffad över SI:s formuleringar.

– De måste ha missat att Pirate Bay är ett kriminellt nätverk som står för historiens mest omfattande kränkning av upphovsmäns rättigheter. Personerna bakom tjänar miljonbelopp och det svenska rättssamhället har lagt ner stora resurser på att stoppa dem, säger Henrik Pontén. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista