Charlie Hebdo
Charlie Hebdo har publicerat två satirteckningar som skämtar om bland annat Alan Kurdi, den syriska pojken som hittades död för några veckor sedan på en turkisk strand. Foto: Christophe Ena/TT

Därför publicerar Charlie Hebdo satirbilder av Alan Kurdi

Satirtidningen får kritik för sina nya teckningar som bland annat illustrerar bilden på den döda syriska pojken Alan Kurdi. Men varför väljer Charlie Hedbo att göra satir av detta? 

Charlie Hebdo har publicerat satirteckningar som skämtar om bland annat Alan Kurdi, den syriska pojken som hittades död för några veckor sedan på en turkisk strand.
 
Bilder som för några veckor sedan väckte enorma reaktioner runt om i världen. Och nu är det satirtidningens bilder som väcker reaktioner och mycket är kritik.
 

"Det här är bra satir"

Mikke Schirén, som är serie-expert, försvarar teckningarna.

– Det här är bra satir och bilderna är solklara. Det är en kritik mot att vi säger att vi är så goda i Europa, att vi välkomnar folk hit, men det är ju inte så. Vi ger dem en fet smäll och sparkar ut dem, säger han.
 

Kritik mot Europas "välkomnande"

Teckningarna som har publicerats är bara två av många som finns med i Charlie Hebdos nya nummer som handlar om migrationspolitiken i Europa och om hur dåliga länderna är på att hantera flyktingkristen.

Det här visar teckningarna som fått folk att reagera:   

En av bilderna har titeln "Beviset att Europa är kristet", visar hur ett barn håller på att drunkna och bredvid står Jesus och säger: "Kristna gå på vattnet...muslimska barn sjunker."

Den andra teckningen med titeln "Så nära hans mål" visar Alan Kurdi som ligger på stranden med ansiktet i vattnet och på håll syns en reklamskylt på Ronald McDonald som gör reklam för Happy Meal. 

 

Läs om: Bilden på döda Alan Kurdi upprör

"Väldigt många kommer inte förstå"

– Man tittar på någonting också tror man att det är på ett visst sätt. Man har ingen kontext. Någon kan fota av det och stoppa in det i någon helt annan kontext och då kan det upplevas lite annorlunda, säger Mikke Schirén om varför han tror så många reagerat på teckningarna.

Max Gustafson är själv serietecknare och håller inte med om att bilderna skulle vara "bra satir".

– Jag förstår inte tanken med de här teckningarna. Ovasett vad de vill säga så kommer det nog bli misstolkat. Väldigt många kommer inte att förstå de här bilderna, säger han. 

Och i sociala medier verkar många tycka som Max Gustafson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".