Kollektivtrafik
Studien visar att personer är villiga att betala mer för att få en sittplats när det bland annat åker buss eller tunnelbana. Foto: Janerik Henriksson/TT

Resenärer villiga att betala för att få en sittplats på bussen

"En sittplats är värd ungefär 30 kronor"
1:19 min

Brukar du ta bussen till jobbet eller skolan? Då har du säkert varit med om att stå och trängas med andra resenärer för att sittplatserna är slut. En ny studie visar att resenärer är villiga att betala runt 30 kronor för en sittplats.

I rusningstrafik är femmans buss i Malmö ständigt knökfull. Nu är det gott om sittplatser.

– Om jag ska åka långt då vill man ju sitta men jag skulle inte vilja betala extra. Jag tycker bara att om man ska åka buss så borde man få sitta ner, säger Hailey McQueen som precis kliver på.

Folk villiga att betala mer 

Men det finns de som vill betala för en sittplats. Det framgick när VTI, Statens väg-och transportforskningsinstitut, frågade runt 2 000 resenärer utifrån olika parametrar som restid, pris, sitt-eller ståplats och trängselnivå.

– Det vi har kommit fram till är att en sittplats är värd ungefär 30 kronor per restimma. Det finns alltså en betalningsvilja för att minska trängseln, berättar Jan-Erik Swärdh som har gjort studien.

Många föredrar att stå upp

Studien visar att resenärer föredrar att stå upp på en luftig buss, än att sitta ned på en trång buss. Resultatet skiljde sig inte så mycket mellan hur mycket du ogillar trängsel som sittande resenärer eller om du själv står upp.

– Jag kan jättegärna stå och trängas, det gör inget, jag är van vid Stockholms tunnelbana. Men jag förstår folk. Det är inte gött att stå och trängas, säger Maria Hellman som är på väg mot Västra hamnen i Malmö.

– Det handlar ju om ens privata sfär. Svenskar gillar ju det här med enmeters-sfären, säger hon. 

"Jag tror inte det är rimligt"

Resultatet i studien kan användas för att kollektivtrafikbolagen ska veta hur de ska utforma fordonen invändigt, om de ska utöka restider eller vad resenärer är villiga att betala.

– Alltså vad ska Skånetrafiken göra? Sätta in fler bussar och betala högre priser? Jag tror inte det är rimligt, säger resenären Lucky Granlund skeptiskt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".