En mobilskärm med olästa meddelanden på messenger, facebook, twitter och snapchat.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Snabba pengar-företag marknadsför sig med hjälp av botar på Facebook

"Det är riktiga affärsmän"
1:56 min

Det finns runt 60 miljoner fejkkonton på Facebook, enligt företagets egna siffror. Vissa av dem är botar som vill få dig att ta sms-lån, signa upp på porrsidor eller spela på nätcasinon. Bakom kontona gömmer sig en ljusskygg marknad.

– Det är riktiga affärsmän som håller på med det här och marknaden är jättestor. Men hur mycket pengar och aktörer det rör sig om är omöjligt att säga, säger Dan Egerstad som är it-säkerhetskonsult.

Via olika forum kommer vi i kontakt med personer som säljer botar och fejkkonton som man kan använda på Facebook. Ett fejkkonto kostar alltifrån 10 kronor till 5 000 kronor styck.

Ju äldre och mer etablerade fejkprofilerna är desto mer kostar de, eftersom det ökar chanserna att folk ska tro att kontot är en riktig person.

Botar är en programvara som kan styra fejkade profiler att göra olika saker, till exempel chatta och posta inlägg.

En del företag använder botar för att marknadsföra sig själva genom att exempelvis koda dem till att chatta med personer och skicka länkar till olika tjänster och produkter, ofta genom en mellanhand. Nätcasinon är ett exempel på företag som marknadsför sig på det här sättet.

– Det kan vara problematiskt. Det kan uppfattas som att det är en person som lägger ut den här informationen på nätet och inte ett företag, säger Marcus Aronsson som jobbar som samordnare inom en grupp mot illegalt spel på den svenska myndigheten Lotteriinspektionen

P3 Nyheters granskning visar att det inte bara är nätcasinon som använder sig av botar i marknadsföringssyfte. Det handlar också om bland annat sajter för sms-lån, porrsidor, piratkopior på läkemedel och i en del fall rena bedrägerier.

Det kan vara folk som vill ha nakenbilder eller stjäla pengar.

Han menar att när fejkkonton nästlar sig in i ens vänlista så ökar deras trovärdighet. För även om du kanske förstår att det är fejkprofiler så kanske inte någon annan gör det.

– Det stora är att du är en del av hela den här ekonomin nu, för nu har du legitimerat boten lite grann när du börjar acceptera vänförfrågningar. Då blir den lite mer trovärdig, säger Dan Egerstad.

Joakim Thulin jobbar som omvärldsanalytiker på Berghs School of Communication. Han menar att botar kommer fortsätta vara en del av marknadsföringen, även i framtiden.

– Det tror jag vi kommer att få vänja oss vid. Och det blir också en lite knepigare del att skilja människa från maskin.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".