Linda Hörnfeldt grundare av Influencers of Sweden, foto: Elin Kero
Linda Hörnfeldt grundare av Influencers of Sweden Foto: foto: Elin Kero

Influencers of Sweden:s grundare: "Orolig och lite frustrerad"

Linda Hörnfeldt: "Jag blev orolig och lite frustrerad"
1:47 min

Idag släppte P3 Nyheter en granskning om influencers och valet. Nu reagerar intresseorganisationen Influencers of Sweden.

– Jag blev orolig och lite frustrerad för att det verkar som att det är väldigt många personer som inte förstår vilken makt de besitter, säger Linda Hörnfeldt, grundare av och styrelseledamot i Influencers of Sweden som är en intresseorganisation för influencers.

P3 Nyheters granskning visar att flera influencers är intresserade av att sprida åsikter mot betalning, i syfte att påverka valet – utan att följarna får veta att åsikterna är köpta.

När man marknadsför produkter mot betalning måste man enligt marknadsföringslagen ange att det är ett samarbete, men samma regler gäller inte när man sprider åsikter mot betalning. Då har man ingen skyldighet att berätta att det är ett samarbete. Trots det tycker Linda Hörnfeldt att influencers borde vara transparenta mot sina följare. 

Jag tycker inte att det är etiskt försvarsbart att ta betalt för saker som man berättar för sina följare och inte säga det. Den allra yttersta skyldigheten man har mot sina följare är ju att vara ärlig mot dem.

Kommer Influencers of Sweden att vidta åtgärder efter vår granskning?

– Absolut, jag har redan suttit och filat på ett mail till våra medlemmar men har också tagit kontakt med vår ordförande och pratat om hur vi kan ta det här vidare. För vi behöver ju uppenbarligen informera mer om det ansvar  man faktiskt har, om det är folk som fortfarande inte förstår det, säger Linda Hörnfeldt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".