VÄLGÖRENHET

Insamlingar via sociala medier ökar kraftigt

1:31 min

Välgörenhetsorganisationer får ett uppsving när insamlingar på Facebook ökar.

Swish och sociala medier har gjort att många fler gör sina egna insamlingar, och de i sin tur leder till att fler donerar.

Svensk Insamlingskontroll granskar välgörenhetsorganisationer och bestämmer vilka som ska få ha ett så kallat 90-konto. En typ av kvalitetskontroll på organisationer som är beroende av donationer. 

– Vi ser en trend de senaste två till tre åren att allt fler samlar in pengar genom att startar insamlingar på till exempel Facebook, säger Lena Hörnblad, kanslichef.

En av de organisationer som fått in mest pengar sedan starten i oktober 2017 är Barncancerfonden som fått över 33 miljoner donerat till sig via facebookinsamlingar.

– Vi har sett att detta vuxit kraftigt sedan vi började. Vi kan se en lite påverkan på andra donationer, men i stort sätt tror vi att detta är nya gåvor från nya personer vi når ut till, säger Hans Kullin.

Men helt problemfritt verkar det inte vara med att ha en mellanhand som tar emot donationer. Cancerfonden avvaktade i ett år innan dom valde att ta del av tjänsten Facebook erbjuder.

– Transparens är viktigt för oss och det är inte alltid Facebooks starkaste sida. Men nu har dom ändrat sina system och gjort det lättare för oss att följa våra donationer. Därför har vi valt att sedan december förra året finnas med som en av organisationerna det går att donera till, säger Xavier Guerillon enhetschef på Cancerfondens insamlingsavdelning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista