Youtube

Köttlobbyns drag: Sponsrar matyoutubers

2:00 min

EU-finansierade köttlobbyister köper reklam hos influencers med hundratusentals Youtubeföljare. Djurens rätt tror att köttindustrin vill kontra mot vegotrenden.

I USA har köttlobbyorganisationen National Pork Poard sedan tidigare köpt sponsorplats hos populära youtubers med miljoner följare. Och nu har trenden kommit till Sverige.

Projektet Gillagris, som finansieras av EU-pengar, har klivit in i ett samarbete med Youtube-profilen Johan Hedberg - eller "Matgeek" som han kallar sig.

– Jag väljer samarbetspartners jag kan stå bakom till fullo. EU har mängder av uppgifter när det gäller att stötta livsmedelsproduktion, säger han.

Gillagris är ett projekt som drivs av svenska branschorganisationen Svenskt kött och danska Landbrug og födevarer. Anders Dalenius, projektledare, säger att satsningen fått ett positivt bemötande.

– Alla är välkomna att söka de här pengarna från EU från en marknadsföringspott. Det finns ju de som inte tycker att man ska äta animaliskt, men i övrigt har vi inte sett några negativa reaktioner.

Moa Ranum, Djurens rätt, säger att hon känner igen trenden. Hon tror att köttlobbyn försöker kontra mot vegotrenden bland unga.

– Att använda sig av influencers på det här sättet kan ha en stor påverkan. Om man verkligen gillar gris är ju det bästa att inte lägga grisen på tallriken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista