Bidragen till satsningar i skolan

Skolsatsning riskerar att öka klyftorna
4:32 min

Det är inte de skolor som bäst behöver pengarna som får den största delen av statsbidragen. Riksrevisionen säger efter en ny granskning att pengarna till skolsatsningar fördelas på ett orättvist sätt. Skolor med låga kunskapsresultat får mindre bidrag än skolor med bra resultat. Samtal med Margareta Åberg, riksrevisor.

– Skolan ska vara likvärdig. Det vill säga man ska ha samma förutsättningar beroende av var man bor i landet och i vilken skola man går i att nå de mål som är uppställda för skolverksamheten. Och tittar man på de här bidragen så ser man att skolor i små kommuner och många friskolor, de söker inte de här bidragen, och tar alltså inte del av de här satsningarna, säger riksrevisor Margareta Åberg.

Vet man varför man de inte söker bidragen?

– Vi har fått ett par orsaker. En av dem är att det är krångligt att söka, har man en liten administration och inte så mycket pengar, och så finns det också krav på medfinansiering, då upplevs det som väldigt krångligt att söka.

Vilka konsekvenser kan det få då, om utvecklingen fortsätter på det här sättet?

– En tänkbar konsekvens är att skillnaderna blir ännu större. De skolor där det går riktigt bra, fortsätter att gå bra, och där det går dåligt så blir det inte bättre, eftersom man inte tar del av de satsningar som görs, säger riksrevisorn Margareta Åberg.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".