NFL kritiseras för tafatt attityd till kvinnomisshandel

Agneta Furvik om reklamfilmen om våld i nära relationer
5:25 min

Mer än var tredje amerikan har tittat på TV i natt, på ett av de största mediespektaklen i världen: Super Bowl, alltså finalen i amerikansk fotboll där New England Patriots i natt besegrade Seattle Seahawks inför 115 miljoner TV-tittare. Analytiker har kallat det "den sista masspubliken som finns kvar på TV i USA" och därför är reklamfilmerna i Super Bowl också världens dyraste, i år 4,5 miljoner dollar för 30 sekunders reklamtid. I år var det en film som stack ut, om något som väckt stor debatt i USA den här säsongen, att flera spelare i den amerikanska fotbollsligan begått olika våldsbrott mot kvinnor. Hör Sveriges Radios korrespondent i New York, Agneta Furvik.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".