P1-MORGON TISDAG 5 MAJ

Ekots granskning av taxibranschen: Föraren Hamza berättar om usla villkor

6:38 min

Ekot har granskat arbetsvillkoren för taxiförare runt om i landets storstäder. Över 100 förare i Stockholm, Göteborg och Malmö har intervjuats och det är en dyster bild som målas upp. Granskningen visar att många taxiförare har en svår arbetssituation, med långa arbetspass och helt provisionsbaserad lön. Hör "Hamza" berätta om sitt liv som taxiförare.

- Det är långa pass, man jobbar jättemånga timmar. I jämförelse med andra jobb får man dåligt betalt. Och sen man blir trött i kroppen, man hinner inte träffa familjen, man hinner inte göra nånting annat, säger taxiföraren Hamza.

Hamza har kört taxi i ett och ett halvt år. Han kör taxi 12-13 timmar om dagen, sex- sju dagar i veckan. Vissa lördagar har han ledigt. Hans åkare har som många andra inget kollektivavtal för sina förare och han får sin lön enbart på provision. För sitt arbete när han jobbar natt, mellan 70 och 80 timmar i veckan, får Hamza ut mellan 17 och 18000 kronor efter skatt.

- Det här jobbet är annorlunda än andra jobb. Du måste ha tid till barnet, tid att duscha, tid till annat. Men i den här branschen har du inte tid till något annat, du bara jobbar och sover, jobbar och sover, berättar Hamza.

Bilden som Hamza ger av sitt yrkesliv stämmer för många andra förare i hans bransch. Två tredjedelar av de hundra taxiförarna som Ekot talat med i Stockholm, Göteborg och Malmö arbetar mellan sex till sju dagar i veckan. Den stora majoriteten av de 100 jobbar mer än 10 timmar per dag. Och trots de långa arbetspassen på obekväma arbetstider är lönen låg i förhållande till hur mycket man jobbar. I genomsnitt tjänar förarna Ekot talat med 80 kronor i timmen, men det finns även exempel på att förare tjänar så lite som 27 kronor i timmen före skatt.       

Hamza, som i sitt forna hemland Irak hade examen som elektroingenjör, flydde från Saddam Husseins regim 1998 och sökte asyl i Sverige 2002. Nu bor han och hans familj i en förort utanför Stockholm. Hamza känner ofta dåligt samvete för sina barn och sin fru som ensam får ta hand om barnen och hemmet samtidigt som hon studerar.

- Jag har tre barn. Och alla svenskar vet vad tre barn betyder. Det betyder massa betalningar, det betyder massa uppgifter. Men tyvärr jag kan inte göra mina uppgifter eftersom jag måste jobba.. När barnen kommer hem från skolan, är jag på väg för att börja mitt pass, säger Hamza.

Mycket av tiden i taxibilen går åt till att vänta på nästa körning, eller att köra runt runt i stan för att hitta nya taxikunder. Hamza blir lätt stressad när han inte får ihop en tillräckligt bra dagskassa eftersom hela hans lön beräknas på provision. När hans barn varit sjuka har han inte fått vabba. Och åkaren som är Hamzas arbetsgivare har också varit tydlig med att han inte betalar ut sjukersättning de 14 första dagarna. För ett tag sen blev Hamza själv sjuk i influensa - och han fick parken samma dag, trots att han på pappret var tillsvidareanställd hos åkaren. Och Hamza fick söka nytt jobb.

Magnus Klintbäck är VD för taxi Kurir och sitter i ledningen för Fågelviksgruppen  som äger det bolag som Hamza kör för. Ekot har pratat med väldigt många förar där nästan alla beskriver en mer pressad situation. Man får jobba mer timmar för att köra in samma pengar som tidigare, och att det allmänt sett är tuffare för förare och åkare i dag.

- Det är en bild jag inte känner igen. Det är tufft vara taxiförare på så sätt att du måste vara tillgänglig, du måste veta var jobben finns, var man ska vara. Sen måste man sitta i bilen och vara tillgänglig. Vi har 3000 förare, klart att alla kan inte vara nöjda. Men det finns säkert de som också är nöjda också, säger Magnus Klintbäck, VD för taxi Kurir.

Taxiföraren Hamza har nu börjat köra taxi på dagtid. Nu tjänar han knappt 15 000 kronor före skatt och har svårt att få ekonomin att gå ihop.

Varför söker du dig inte och försöker få ett annat jobb? 
- Varje dag försöker jag och letar efter annat jobb och skickar ansökningar. När jag sitter i bilen känns det som att jag sitter i fängelset. Jag vill bara bli av med det här jobbet, men jag har inget val. Jag vill inte sitta i något stort hus med en fin bil, jag vill bara ha ett normalt liv med familjen. På samma sätt vill jag försörja dem. Men det är svårt i den här branschen att försörja familjen och leva med din familj. Du måste välja en av dem, säger Hamza.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista