En Volkswagen-logga ligger bland rostiga bildelar och ett avgas rör som. Foto: Sofia Jaramillo/AP och Erik G Svensson/TT.
Foto: Sofia Jaramillo/AP och Erik G Svensson/TT.

VW vägrar ersätta europeiska kunder efter avgasskandalen

Daniela Marquardt: Folk känner sig lurade
3:59 min

Biltillverkaren Volkswagen säger att europeiska bilägare inte kommer att få någon kompensation för bilar som ingår i den stora utsläppsskandalen. Volkswagen har ju bland annat medgett till fiffel med mjukvaran i flera bilmodeller för att få lägre utsläppsdata. Amerikanska drabbade kunder kommer däremot att kompenseras. 

Hör vår korrespondent i Berlin Daniela Marquardt.  

Svenska Volkswagenkunder som påverkas av avgasskandalen kommer inte att kompenseras ekonomiskt på det sätt som sker i USA. Det är rimligt att göra skillnad på kunderna i USA kontra Europa, anser VW.

– I Europa har Volkswagen presenterat en plan för hur man ska åtgärda bilarna på ett för kunderna smidigt sätt. I USA däremot har man inte kommit fram till vilka åtgärder man ska göra. Man har inte några godkända åtgärder från myndigheternas sida ännu, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige, till TT.

– Sedan är det ju så att gränsvärdena för kväveoxid är klart tuffare i USA. Det kommer förmodligen att krävas andra, för kunderna mer omfattande åtgärder som påverkar dem betydligt mer än vad det gör i Europa.

TT: Hur tror du att kunderna här i Sverige reagerar?

– Man kan säkert ha olika tankar om det här. Men i Sverige kommer man att kunna få det här åtgärdat när man lämnar in bilen på ett vanligt verkstadsbesök eller service. Det är heller ingenting som påverkar bilens körbarhet eller prestanda. Så det är egentligen ingenting som påverkar bilen eller kunderna på det sättet.

TT: Kan det upplevas som orättvist?

– Det är inte en fråga som ska riktas till oss egentligen, det ska man naturligtvis fråga kunderna. Men säkert finns det olika sätt att se på det här. Men vi har tagit ansvar för att korrigera det här, och göra det på ett för kunderna smidigt sätt som inte påverkar vare sig dem eller deras bilar på något sätt, det är målsättningen, säger Thomasfolk.

Men Marcus Thomasfolk vill inte svara rakt på om Volkswagen helt har uteslutit ekonomisk kompensation, eller om bolaget kan omvärdera det beslutet.

– Man kan inte sätta punkt så lätt i sådana här frågor, men det viktiga nu är att vi gör de här åtgärderna, säger han.

VW erkände i september att bolaget har manipulerat mjukvaran i flera bilmodeller så att de skulle uppvisa bättre resultat i utsläppstester. Runt 11 miljoner fordon i världen berörs, bland dem 8,5 miljoner i Europa. I Sverige handlar det om 224 746 bilar.

I USA har biltillverkaren lovat att kompensera drabbade kunder med 1 000 dollar, cirka 8 600 kronor, per person. EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska har tryckt på för att VW-ägare i Europa ska få samma villkor.

I går träffade Bienkowska VW-chefen Matthias Müller i Bryssel. Efteråt sade Müller, enligt nyhetsbyrån Reuters, att företaget i Europa koncentrerar sig på reparationer och service, och att situationen i USA och Europa inte automatiskt kan jämföras.

I ett uttalande från EU-kommissionen hette det att Elzbieta Bienkowska upprepat åsikten att EU-konsumenter bör behandlas på samma sätt som bilköparna i USA. Matthias Müller lovade att återkomma till EU-kommissionen i frågan, rapporterar Reuters.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".