Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Debatt om tunnlar i mångmiljardklassen

Uppdaterat torsdag 28 januari 2016 kl 06.03
Publicerat torsdag 28 januari 2016 kl 05.00
"Politiker måste motivera en utbyggnad på ett bättre sätt"
(12 min)
Anna Johansson, infrastrukturminister (S) och Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI. Foto: Helena Ulander/Sveriges Radio.
Anna Johansson, infrastrukturminister (S) och Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI. Foto: Helena Ulander/Sveriges Radio.

Efter att både Malmö och snart Stockholm har byggt järnvägstunnlar för pendeltåg rakt under de centrala delarna av städerna, är det nu också snart dags för Göteborg att följa efter. Projektet Västlänken ska bli en åtta kilometer lång dubbelspårig järnvägsförbindelse, varav sex kilometer utgörs av en järnvägstunnel under centrala Göteborg. Drygt 20 miljarder kronor beräknas bygget kosta. Men hur stor är egentligen den samhällsekonomiska nyttan av dessa så kallade megaprojekt? Debatt mellan infrastrukturminister Anna Johansson och Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på VTI. Hör även reportage av Joel Wendle.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".