blond kvinna med sjal framför vitsvart sr-logga
1 av 2
Elinor Kennerö-Tonner, biträdande rektor på Källbrinksskolan. Foto: Charlotte Kärnerud/Sveriges Radio
närbild ung kvinna bakom henne bokhyllor och ett fönster
2 av 2
Magdalena Wretjung 21 år fick sin ADHD-diagnos först som 17-åring. Foto: Gilda Hamidi Nia/Sveriges Radio

BO kritisk mot skolan - möt funktionshindrade bättre

"Titta på elevens styrkor och va lösningsfokuserad"
11 min

Omkring 15 procent av alla skolelever i Sverige bedöms ha någon typ av funktionshinder. Men alla får inte den hjälp och det stöd de behöver, för att kunna hänga med och utvecklas på samma sätt som andra barn. Det skriver Barnombudsmannen i en ny rapport. BO kräver att skolan måste ha bättre kompetens att bemöta elever med funktionshinder. Hör Elinor Kennerö-Tonner, biträdande rektor på Källbrinksskolan.

En grupp som ofta kommer i kläm, är flickor med neuropsykiatriska funktionshinder. Magdalena Wretjung är en av dem. Hon fick sin ADHD-diagnos först som 17-åring, eftersom hon inte riktigt betedde sig som man tänker sig att ett barn med ADHD ska göra. Möt henne i ett reportage av Gilda Hamidi Nia.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".