Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

BO kritisk mot skolan - möt funktionshindrade bättre

Uppdaterat tisdag 22 mars 2016 kl 05.31
Publicerat tisdag 22 mars 2016 kl 05.00
"Titta på elevens styrkor och va lösningsfokuserad"
(11 min)
blond kvinna med sjal framför vitsvart sr-logga
1 av 2
Elinor Kennerö-Tonner, biträdande rektor på Källbrinksskolan. Foto: Charlotte Kärnerud/Sveriges Radio
närbild ung kvinna bakom henne bokhyllor och ett fönster
2 av 2
Magdalena Wretjung 21 år fick sin ADHD-diagnos först som 17-åring. Foto: Gilda Hamidi Nia/Sveriges Radio

Omkring 15 procent av alla skolelever i Sverige bedöms ha någon typ av funktionshinder. Men alla får inte den hjälp och det stöd de behöver, för att kunna hänga med och utvecklas på samma sätt som andra barn. Det skriver Barnombudsmannen i en ny rapport. BO kräver att skolan måste ha bättre kompetens att bemöta elever med funktionshinder. Hör Elinor Kennerö-Tonner, biträdande rektor på Källbrinksskolan.

En grupp som ofta kommer i kläm, är flickor med neuropsykiatriska funktionshinder. Magdalena Wretjung är en av dem. Hon fick sin ADHD-diagnos först som 17-åring, eftersom hon inte riktigt betedde sig som man tänker sig att ett barn med ADHD ska göra. Möt henne i ett reportage av Gilda Hamidi Nia.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".