En hoverboard. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
En hoverboard. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio

Risk för olyckor med hoverboard

7:58 min

En ny fartfylld innepryl rullar fram på gator och torg. Den kallas hoverboard och kan beskrivas som en eldriven balansbräda utan handtag. En uppskattad uppfinning men den har också lett till flera besök på akuten.

 Överläkaren Michael Ullman på Sahlgrenska universitetssjukhusets ortopedavdelning har behandlat patienter som har skadat sig när de åkt hoverboard

– I går opererade jag två patienter som hade brutit handleden på identiskt sätt och fått tråkiga frakturer, berättar Michael Ullman.

Han blev bekymrad när han träffade den första patienten som hade skadat sig och sökte på internet efter mer information om brädan och olyckor.

– Jag hittade information om att det förekommit dödsolyckor där den som åkt hoverboard kolliderat med fordon och fallit framåt och slagit i huvudet.

Brädan kör snabbare när man lutar sig framåt och bromsar in om man lutar sig bakåt. 

Transportstyrelsen har fått många frågor om hoverboard och det pågår just nu en granskning för att ta reda på vad den ska klassas som.

– För att köra överallt ska den tekniskt sett uppfylla kraven för att vara en eldriven cykel. Men går den i över 20 kilometer i timmen är det en moped, förklarar Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista