Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.
"När dagens buteljering är färdig återstår flera timmars städning för Albin Larsson och hans kollegor på mikrobryggeriet Stockholm Brewing."
"När dagens buteljering är färdig återstår flera timmars städning för Albin Larsson och hans kollegor på mikrobryggeriet Stockholm Brewing." Foto: Robin Salomonsson/Sveriges Radio.

Bryggerijättarna öppnar egna mikrobryggerier

På tio år har antalet mikrobryggerier vuxit kraftigt
5:18 min

De senaste årens utvecklingen med fler mikrobryggerier i Sverige innebär allt tuffare konkurrens bland ölsorterna på systembolaget. Så pass att de stora bryggerijättarna nu har öppnat sina egna mikrobryggerier, för att ta del av den växande ölintresset. Men småproducenterna tycker inte att de stora bolagen är tillräckligt tydliga med vad som är hantverksöl och vad som är masstillverkat. Hör reportage av Robin Salomonsson.

Den gula trucken kommer knappt ut genom garageporten, eftersom rampen ner till en av Södermalms mikrobryggerier, Stockholm Brewing, är brant. Bakom ratten och med foten på gasen sitter Tomas Hallgren, en av grundarna till bryggeriet på Södermannagatan 49 och han har fullt upp med att flytta en handfull pallar som står uppradade på gatan.

Vad är det för någonting ni har här ute?

– Det är malt, dagens leverans av malt då. Nu är det 5 ton malt som står där, så varje pall ligger 825 kg.

Nere i källaren är de få ytor som inte är belamrade med maskiner, ingredienser, glasflaskor och behållare av stål i olika storlekar. Och i det som i första anblick framstår som ett organiserat kaos producerar Stockholm Brewing 3000 liter färdig öl i veckan, vilket motsvarar ungefär 500 röda läskbackar.

– Äh, det är inte jättemycket men det finns ju bryggerier som gör betydligt mindre, så det är väl helt okej. Alltså per definition ett mikrobryggeri, absolut. Sen är det alltid handpåläggning som gäller för ett hantverksbryggeri men är väl egentligen känslan för råvarorna och passionen för produkten som sådan som gör att man blir en hantverksbryggare.

På tio år har antalet mikrobryggerier vuxit kraftigt, från att ha varit 30 till dagens 300 - från Överkalix i Norr till Ystad i söder. Det växande intresset för småbryggeriernas öl har också inneburit att jättarna på marknaden, företag som Carlsberg och familjeägda Åbro valt att investera i öltrenden. Till exempel väntas Åbros nya mikrobryggeri, i anslutning till det gamla i Vimmerby, stå färdigt innan årsskiftet.

Även Spendrups, som toppade systembolagets försäljningslista förra året har valt att möta konkurrensen från uppstickarna med bland annat sitt så kallade hantverksbryggeri på Gotland och testverkstaden Brutal Brewing i Vårby.

Ute på Färingsön, en halvtimmes bilfärd från Brommaplan i Stockholm bor Spendrups chefsbryggmästare Richard Bengtsson. Trots semestern är arbetet inte långt borta, för någonstans i den stora trävillan brygger han sitt egna öl. I sin roll som chefsbryggmästare på Spendrups basar Richard Bengtsson över 200 miljoner liter öl årligen. Men enligt honom finns det ändå släktband till de mindre bryggerierna som dykt upp de senaste åren.

– Jag brukar kalla oss Sveriges största mikrobryggeri, för mycket handlar ju om passionen och kärleken till det man tillverkar och jag vill också belysa att man tillverkar inte öl på något annat sätt bara för att man gör mycket utan själva processen är likadan om man gör en liter öl eller 30 liter eller 50 000 liter per batch.

Mikrobryggerierna ökar snabbt sin andel av marknaden och har i dag nästan sex procent av systembolagets ölförsäljning - och föreningen Sveriges småbryggeriers prognos är att marknadsandelen kommer växa lika mycket de kommande åren. Även om det här inte oroar Richard Bengtsson medger han att den hårdnande konkurrensen får honom och Spendrups att vara på tårna.

– På alla marknader stora dominanta spelare eller framförallt då vi pratar ljus lageröl så sker det en revolution eller en tillbakagång. Så ser det helt enkelt ut. Och då är det klart ska man vara med på den nya tillväxtkurvan så får man inte sitta still och tro att ens gamla pilsner är det bästa som finns bara för att man säljer mycket.

På Stockholm Brewing tycker man det är helt naturligt att de här stora bolagen öppnat mikrobryggerier och säljer hantverksöl, det eftersom de känner sig hårt pressade av nykomlingarna, säger Tomas Hallgren.

– Det är inte för inte som de stora jättarna binder upp sina kunder med ganska svårbrutna avtal för att behålla sina kunder men samtidigt så önskar gästerna till kunderna att få dricka någonting annat än den stora stark som varit påkopplad alldeles för länge. Men man förstår, det är väldigt svårt ibland att se att det är ett stort bryggeri som står bakom en produkt ibland. De är duktiga på kamouflera sig,

Vad tänker du om det?

– Jag tycker det är lite tråkigt, att inte köra med helt öppna kort

Att man varierar designen på olika sorters öl tycker inte Richard Bengtsson är särskilt konstigt. Men att man medvetet skulle försöka dölja vem som har producerat ölen håller han inte med om och tar upp Spendrups testverkstad Brutal Brewing som exempel.

– Vi gör ju absolut ingen hemlighet utav att Brutal Brewing är ett dotterbolag till Spendrups, vi gör också inte sken utav att vi är ett mikrobryggeri och det står också på etiketten, konsumentkontakt är spendrups. Till mer lekfulla brygder så behövs också mer lekfull utformning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".