Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där. Vi tar nyheterna djupare.

Minister: Ser gärna fler svenska studier om senare skolstarter

Publicerat måndag 21 augusti 2017 kl 04.00
"Bra idé om fler skolor provar"
(8:14 min)
Elev som vilar sig mot bänken
Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S) Foto: TT

Sommarlovet är slut, väckarklockan ringer tidigt och för många tonåringar är det kämpigt att sitta i skolbänken vid åttatiden. Trots att forskning visar att tonåringar som får sovmorgon gör bättre ifrån sig i skolan är det få skolor som ställer om lektionstiderna.

 – Skolan ska enligt lagen vila på vetenskaplig grund och det är viktigt att ha med i planeringen av verksamheten. Många rektorer som lyssnar på det här kan nog tänka sig att prova det här upplägget. Men det finns inga svenska studier på det här ännu, säger Anna Ekström, Gymnasie- och kunskapslyftsminister, till P1-Morgon med Anna Hernek.

Det här är en diskussion som har funnits länge och ändå är det ganska få skolor som prövar den här möjligheten?
– Det är bra att skolorna själva fattar beslut om tiderna. Att lägga schema på en gymnasieskola är en mycket stor operation. I stora delar av landet är man helt beroende av till exempel busstidtabeller och hur lokaltrafiken fungerar. Men något som är ännu viktigare än när eleverna kommer till skolan, är att de undervisas av behöriga och utbildade lärare. Det slår allt annat när det gäller goda kunskapsresultat.

Det är ju skolorna själva som bestämmer, men politikerna kan skicka signaler om vad de tycker är viktigt. Borde fler skolor pröva den här möjligheten?
– Jag kan tycka att det är en bra idé att fler provar senare skolstarter. Vore jag forskare hade jag tyckt att det här var en väldigt intressant sak pröva. Att jämföra två skolor med liknande förutsättningar, där den ena startar lite senare och se vad som händer. Jag skulle framförallt gärna se fler studier på detta i Sverige.

Vad talar emot?
– Det som talar emot skulle kunna vara det att skolan också har ett ansvar att lära eleverna att komma i tid. Men om det visar sig att elever lär sig mer av att starta dagen senare är det jätteviktig information till skolorna. Vi som jobbar med det här har bara en sak för ögonen och det är att ungdomarna ska lära sig så mycket som möjligt.

Hör också frilansjournalisten Lotta Nylander som gjort ett reportage om Smedshagsskolan i Hässelby norr om Stockholm där eleverna börjar klockan 09.00 i stället för 08:00.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".