Gatukonst i Belfast.
1 av 6
Gatukonst i Belfast. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Gatukonst i Belfast.
2 av 6
Gatukonst i Belfast. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Gatukonst i Belfast.
3 av 6
Gatukonst i Belfast, Tim McCarthy gatukonstnär. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Gatukonst i Belfast.
4 av 6
Gatukonst i Belfast. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Gatukonst i Belfast.
5 av 6
Gatukonst i Belfast. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Gatukonst i Belfast.
6 av 6
Gatukonst i Belfast. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.

Gatukonst i Belfast

"Gatukonst förenar människor i Belfast"
6:21 min

Bland de som besöker Belfast i Nordirland är det populärt att åka på rundtur och titta på väggmålningarna som pryder många av stadens så kallade fredsväggar. Ett något missvisande namn kanske för det är de barriärer som skiljer protestantiska och katolska områden åt, kvarter där det ofta varit spänt och våldsamt. På senare år har en annan sorts offentlig konst tagit större plats i Belfast: gatukonsten. Sveriges Radios kulturkorrespondent Naila Saleem har kollat in stadens gatukonst tillsammans med konstnären Verz.

Det är söndag morgon och gatukonstnären Tim McCarthy håller i veckans gatukonstpromenad. Vi rör i Belfasts stadskärna i kvarteren där de röda tegelbyggnaderna är kvar och målningarna många. Först får vi se två målningar; ena föreställer en regning natt i Tokyo med sina neonskyltar, bilar och geishor. Den andra låter den röda tegelväggen vara en del av själva målningen som föreställer en fågel genomborrad av en pil i färd med att flyga iväg.

- Vi har en lång och rik tradition med väggmålningar här. De är nästan en del av vår DNA för som barn går man förbi dem hela tiden, säger Tim McCarthy som tagit konstnärsnamnet Verz.

Överallt när han växte upp fanns målningar på rebeller och politiska hjältar som offrade sig för sin politiska övertygelse. Motiven var patriotiska och en del av den politiska propagandan under de våldsamma konfliktåren mellan protestanter och katoliker. De motiven finns fortfarande kvar på fredsväggarna runt om i Belfast. Fredsväggarna är de barriärer som skiljer de olika gruppernas områden åt.

- Gatukonsten växte fram ur ilska. Det var unga människor som upplevde att ingen lyssnade på vad de ville. Politiken var vid den tiden antingen grön eller orange det vill säga katolsk eller protestant, andra alternativ saknades. Vi som var unga då upplevde att vi saknade rösträtt och gatukonsten växte fram som ett sätt att ge unga människor just den rösten, berättar Tim McCarthy.

Tiden han talar om var det tidiga 80-talet. Sedan dess har mycket hänt inom Belfast gatukonstscen. Särskilt de senaste sju-tio åren har det blivit mer accepterat att måla på stadens väggar säger han.

Tack vare gatukonstfestivalerna där man bjudit in kända gatukonstnärer från världens alla hörn som skapat spektakulär konst, är det nu många fastighetsägare som är positivt inställda till att upplåta sina väggar. Även affärsinnehavare låter gärna konstnärerna måla järnjalusierna, så det har utvecklats ett kommersiellt samarbete där konstnärerna får en chans att försörja sig på att måla i det offentliga rummet berättar Tim McCarthy.

Inom kulturkretsar talar man gärna om konstens enande kraft, om dess förmåga att öppna nya världar. Tim McCarthy menar att det inte gäller i Nordirland för många av de konstnärliga uttrycken är kopplade till endera gruppen - gatukonsten utgör ett av få undantag.

- Gatukonsten är en av få saker som förenar människor i Belfast, vissa sporter och några musikstilar likaså. När vi träffar någon ny frågar vi inte om han eller hon är katolik eller protestant, istället diskuteras favoritfärg och storlek på kapseln på sprejburken. Det som konst ska åstadkomma, säger Tim McCarthy.

Eftersom stadens gatukonst växt fram som en protest mot den politiska uppdelningen finns det inte något vidare samarbete mellan konstnärerna och dem som målar fredsväggarna. Men de politiska målningarna har blivit bättre i takt med att turisterna hittat till Belfast och lagt ut fotografier av dem på nätet.

– Tack vare nätet så har väggmålningarna blivit en del av propagandakriget och då har man varit tvungen att höja ribban, säger Tim McCarthy och berättar om projekt där man kan få offentliga bidrag och hjälp av utbildade konstnärer för att skapa förvisso vackrare men som han ser det lika stötande målningar som förut.

Ur gatukonstnärernas perspektiv är det dock en helt annan fråga som vållar problem och det är omgörningen av centrala Belfast där de röda gamla tegelbyggnader rivs till förmån för nytt. Här precis som i många andra städer står konflikten mellan bristen på centralt belägna bostäder och olika kommersiella projekt som hotell och gallerior.

– Tyvärr kommer åttio procent av byggnaderna som ni ser här på gatan att rivas, vi försöker förhindra det, säger Tim McCarthy och berättar att många gatukonstmålningar försvunnit när husen rivits. Dessutom har en del av husen rivits mot de gängse reglerna menar han och säger att de böter som byggföretagen riskerar är för låga för att fungera avskräckande.

– Det behövs fler röster som protesterar mot att det arkitektoniska kulturarvet försvinner, säger han och leder sin grupp vidare på söndagspromenaden.

Mer om Nordirland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".