Lainess Mwenda och Naomi Shimba
Lainess Mwenda och Naomi Shimba vill hjälpa fler i Tanzania att bli bättre på it. Foto: Filip Kotsambouikidis/Sveriges Radio

Examen ingen biljett till jobb i Östafrika

"Många tror bra betyg räcker"
5:36 min

I Tanzania går hundratusentals akademiker ut universitet varje år, men en examen är inte en biljett till arbetsmarknaden. Ofta har studenterna inte lärt sig det arbetsgivarna kräver – utbildningarna kan vara gammaldags och it-kunskaper fattas helt, till exempel.

Det här fenomenet, som kallas skills gap, existerar i många afrikanska länder, och är en stor utmaning både för de många unga som söker jobb – och för företagen.

Det är sista dagen på Stockholm Tech Fest, en festival som varje år samlar intresserade för att diskutera teknik och innovation. På Norrsken House, ett slags kluster i Stockholm som samlar folk som vill lösa globala utmaningar, ska strax Lainess Mwenda och Naomi Shimba, båda från Tanzania, föreläsa om utmaningarna med att ta sig ut i arbetslivet i Östafrika. Det lilla mötesrummet är fullt, publiken är ung, teknikintresserad, och utgörs nästan bara av kvinnor.

Lainess Mwenda laddar upp med musik och Naomi flyttar några stolar för att fler åhörare ska få plats. De båda är inbjudna till Stockholm av organisationen Help to help, som hjälpt till att finansiera deras utbildning.

Men hjälp av intensivkurser i bland annat it, presentation och cv-skrivande som organisationen ordnat, har Naomi och Lainess, båda relativt nyexaminerade, lyckats ta steget ut på den tuffa tanzaniska arbetsmarknaden, där arbetsgivarna ställer allt högre krav. Bristande datorvana är ett av de större problemen för unga tanzaniska akademiker, berättar Lainess.

– På universitetet fick vi bara lära oss hur en dator fungerar teoretiskt. Vi skulle definiera en dator, men fick inte lära oss praktiskt. Till och med hemuppgifterna skrevs för hand, säger Lainess.

Men de här duger inte när man sedan ska ut och söka jobb i Tanzania. Denna skillnad mellan vad en arbetsgivare vill ha och vad studenterna får lära sig är inte något unikt för Östafrika, även i Sverige är detta en fråga, men i Tanzania är problemet tydligt: de runt 800 000 som enligt Naomi Shimba utexamineras från gymnasium och högskola varje år slåss om bara 50 000 kvalificerade jobb – och ändå lyckas inte alltid arbetsgivarna hitta en lämplig kandidat.

– Direkt efter examen gick jag på en intervju, vi var fem personer som konkurrerade om två jobb, men det var bara jag som fick jobbet, för det de krävde var en person som kunde använda excel. Så trots att alla fem sökande hade rätt grundutbildning stod den andra stolen tom i sex månader innan de hittade en lämplig kandidat, berättar Naomi.

Parallellt sker en utveckling i Tanzania, där regeringen gör det svårare för utländsk arbetskraft att jobba där. Tanken är förstås att tvinga arbetsgivare att rekrytera lokalt, men bristen på rätt kompetens skapar problem. I en rapport från Världsbanken uppger 50 procent av de tillfrågade arbetsgivarna i Tanzania att utbildningskvaliteten är ett stort problem och 40 procent att arbetssökandes engelska och it-kunskaper inte tillfredsställer företagens behov

Inte minst för svenska företag är det här en utmaning. Svenska lastbils- och busstillverkaren Scania har funnits i Tanzania i 40 år. Fredrik Morsing, som numera är vd för Scania i Västafrika, men som tidigare jobbat även i Östafrika, säger att det inte är svårt att hitta generell kompetens, utbildningsnivån har höjts snabbt i många afrikanska länder. Men ribban har också höjts för vissa jobb som tidigare var enklare. Därför tvingas Scania lägga mycket tid på vidareutbildning när de anställer.

– Yrkesrollen för flera kategorier av personal har förändrats från att ha varit ganska enkla och okvalificerade arbeten. En lastbilsmekaniker i dag behöver kunna använda en dator för felsökning, och måste kunna kommunicera på engelska eller något annat internationellt språk.

På Handelshögskolan i Stockholm forskar Jennie Perzon om fenomenet som kallas skills gap, på svenska ungefär kompetensluckor, och hur man kan lösa detta på marknader som i Tanzania. Enligt henne har ett skifte påbörjats, där företagen spelar allt större roll för utbildningen.

– Den frågan är jätteintressant. Jag tror att det pågår ett skifte just nu, där ansvarsfrågan skiftar från stat och från civila samhället mot företagshållet. Man ser att företag har ett större svar, inte bara för samhället men även för sin egen affär.

På Stockholm Tech Fest har Lainess och Naomi precis avslutat sin dragning. Naomi har berättat om hur hon fick jobb på ett svenskt företag på Zanzibar och Lainess om hur hon fick en praktikplats i sin hemkommun. De är fortsatt engagerade i Help to helps nätverk och hjälper till på organisationens it-kurser. På så sätt vill de hjälpa fler unga kvinnor att göra sig anställningsbara. Många studenter i Tanzania är första generationen på universitet och vet inte vad som behövs när de kommer ut på arbetsmarknaden.

– Du behöver it-kunskaper, du behöver kunna skriva ett cv, och veta hur man gör en bra intervju och så vidare. Hemma har de hört att om du presterar i skolan så får du jobb, men i verkligen är inte bra betyg en biljett till jobb, säger Naomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".