ryssland hot journalister
Maksim Kornikov redaktör på radiokanalen Moskvas Eko och Alexandrina Elagina redaktör på undersökande sajten Russiangate. Foto: Maria Persson Löfgren/Sveriges Radio

Riskfyllt vara oberoende journalist i Ryssland

5:40 min

Ryssland har utvecklats till det tredje farligaste landet i världen för journalister, enligt internationella beräkningar. Just nu har statlig tv särskilt riktat sin svartmålning mot den oberoende radiokanalen Moskvas Eko. Reportage av vår korrespondent Maria Persson Löfgren.

En av de reportrar på radiokanalen som pekats ut, Tania Felgenhaur, blev nyligen svårt knivhuggen. Hennes kollega, Maksim Kornikov, har också svartmålats. 

– Han försökte inte bara knivhugga henne, utan att kapa hennes huvud, säger Maksim Kornikov chef för Echo Moskva eller Moskvas Ekos, lokalredaktion i Orenburg och Ufa.

Han talar om sin kollega Tanja Felgenhaur, som precis börjat sända radio igen, efter att han blivit svårt knivhuggen i halsen av en ryskisraelisk man. Efter attacken kommenterade också den ryske presidenten det som hänt med att det inte var någon attack mot media och yttrandefrihet, utan en galen israelisk mans verk.

Men enligt läkarna visste knivmannen exakt var han skulle hugga för att döda, Tanja Felgenhaur hade millimetrarna på sin sida. Hade kniven nått lite djupare hade halspulsådern skurits av.
Attacken kom efter två långa tv-inslag i ryska statliga Rossija 24 där radiokanalen Moskvas Eko i allmänhet och tre journalister i synnerhet utmålas som spioner för USA.

– Amerikaner, fransmän och tyskar, som kom till Orenburg möttes av chefredaktör Maksim Kornikov, Tanja Felgenhaur och Alexander Plusjev på flygplatsen och de tog dem personligen på en rundtur i staden, heter det i ryska tv:n som får det att låta som mycket misstänkt att både möta och ta med utlänningarna på rundtur innan de deltog i en mediekonferens i staden.

– Vi skämtade om tv rapporten när vi sågs i Moskva Tanja och vi andra, berättar Maksim. Varje år ses vi alla som jobbar på radion och en rad kända personer. Vi skojade om det då, för under sex minuter lyckades de ljuga 27 gånger, men så en vecka senare kom knivattacken. Vi kan så klart inte bevisa att det hänger samman, men den hatiska atmosfär som skapats mot oberoende journalister är en grogrund, säger Maksim.

– Ibland när du känner av det fysiska hotet är det inte lika skrämmande som det psykologiska hotet. När ryska tv:n varje vecka visar rapporter om dig, är det ibland värre än de fysiska hoten, fortsätter han. Jag vill inte kalla dem som jobbar på statstelevisonen för journalister utan bara anställda, det som är jobbigt är inte att vi blir utmålade som anställda av amerikanska "State Departement" (amerikanska UD), vi vet ju att det är lögner. Men upprepandet påverkar dina anhöriga, din familj och vänner som kanske inte är lika bra på att se genom propagandan.

I tv rapporten visas bilder av Maksim från en resa till USA där han håller en keps med texten "Make America great again", ett foto som enligt den ryska tv-rösten på något vis ska bevisa Maksim, som amerikansk spion.

En så kallad expert uttalar sig också om radiokanalen:

– Moskvas Eko är formellt ägt av statliga Gazprom media och borde alltså vara statligt, men agerar antistatligt. De är till exempel betalade av brittiska BBC, tror jag de heter, säger den intervjuade "experten". Sen kommer uppgifter om tre miljoner rubel, som radiokanalen ska ha fått från amerikanska nyhetsbyrån AP, brittiska tv kanalerna SkyNews och BBC. Den ryska radiokanalen kallas för utländsk agent. I själva verket finansieras radiokanalen till 95 procent av reklam och fem procent kommer från ryska sponsorer. Några utländska bidrag tar inte Moskvas Eko emot, det strider för övrigt mot ryska medialagen.
Men inte ens den ryske presidenten verkar förstå att radiokanalen helt saknar statligt stöd, även om ägarna är halvstatliga gasbolaget Gazprom:

– Vi tänkte att de bara vill ljuga och de får ersättning för det, säger Maksim. Sen kom ännu ett tv program från statstv:n Kiseljovs söndagsshow. Där sa han att knivmannen Boris Grits var galen och en förlorare. "En förlorare precis som alla som lyssnar på Moskvas eko". Sen sa han att Moskvas Eko är ett mediaföretag som får pengar från staten, men vår regering är så demokratisk att den ger pengar till dem som kritiserar dem och så är det inte i något annat land än i Ryssland. Och så klart skrattade vi åt det. Men sen några dagar sa president Putin samma sak, att vi får pengar från staten och vi försökte förstå om han verkligen tror det eller om han helt enkelt tror på det som sägs i statliga tvn. Oavsett vilket är det absurt.

Chefredaktören för undersökande nätsajten Russiagate, Alexandrine Elagina, tycker att det har blivit mycket värre för journalister i Ryssland senaste åren:

– Ja det har blivit värre, särskilt som det inte blir några konsekvenser för förövarna. Du kan slå sönder bilar, misshandla reportrar utan risk, säger Alexandrine. Det ökar kraftigt. Hennes vänner är beredda på att hon kan behöva gömma sig, hon har suttit i buskarna utanför sin trappuppgång för att undkomma män, som väntat på henne.

För den dagestanska reportern på en känd kaukasisk nätsajt är yrket så farligt att inte ens hennes närmsta familj vet vad hon gör och av säkerhetsskäl framträder hon anonymt:

– De hotar i första hand inte mig utan mina närstående, därför vill jag hålla dem utanför, säger hon. Och jag är alltid beredd att lämna mitt hem.
I Dagestan i södra Ryssland har 18 journalister dödats senaste 20 åren, inget av morden är uppklarade och förövarna går fria. Jag är helt medveten om att om något händer mig kan ingen hjälpa mig heller, varken advokater eller människorrättsorganisationer förmår något mot våra myndigheter, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista