Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin.
1 av 3
Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin.
2 av 3
Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.
Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin.
3 av 3
Selam opera ett interkulturell musikprojekt i Berlin. Foto: Naila Saleem/Sveriges Radio.

Opera på fårfarm ska locka ny publik

5:31 min
  • Den klassiska musiken, som opera, brukar ibland anklagas för att vara svår och otillgänglig.
  • Vid Komische Oper Berlin försöker man nu nå ut till de som ännu inte är operafrälsta.
  • Sveriges Radios kulturkorrespondent Naila Saleem var med på klassisk konsert på en fårfarm utanför Berlin.

Det är en varm sommarkväll i Spandau i västra Berlin. På en får-gård öppen för allmänheten, ungefär som de svenska 4h-gårdarna, står enkla bänkar uppställda. Ölen ligger på kylning i stora tunnor och korven ska strax hamna på grillen. Om en liten stund blir det konsert i ladan för Komische Oper Berlin är ute och åker med sin minibuss, sin operadolmus. En ordlek som anspelar på den typiska turkiska minibuss-taxin. 
 
– Selam opera är ett projekt som vänder sig till människor från olika nationaliteter och som syftar till locka dem till den klassiska musiken, säger Mustafa Akça som leder arbetet.

Ofta åker man till Berlins förorter för att spela för de invånare som av olika skäl inte känner till eller är bekväma med den klassiska repertoaren. Publiken brukar vara liten, runt en femtio personer, och konserten som är en bladning av det som spelas på stora scen på Komische Oper och mer personliga inslag utifrån de länder som ensemblen kommer ifrån, brukar också följas av ett samtal mellan musikerna och de som kommit för att lyssna.

Även om publiken inte sällan består av flera nationaliteter vill Mustafa Akça inte kalla Selam Opera för ett mångkulturellt projekt eller en del av den satsning på större mångfald och migrationskultur som blivit så populär inom tysk scenkonst. 
 
– Min egen erfarenhet som barn till turkiska gästarbetare har varit att de möjligheter jag erbjudits haft sitt ursprung i att jag är invandrare, säger Mustafa Akça som ogillar detta starkt. 
 
– Jag är egen individ och vi vill utgå från den enskilda människan och inte om han eller hon är utlänning, säger Mustafa Akça.

Selam Opera har funnits sedan 2011 och den bärande tanken är just att lämna operahuset och föra ut musiken till människors vardagsmiljöer. Det handlar inte om att utbilda i klassisk musik utan snarare om att skapa möten mellan de som bor i Berlin genom musiken. Som ett led i det här projektet har man också börjat texta en del av föreställningarna i operahuset på turkiska.

Den här sommarkvällen är pensionärerna först på plats sedan kommer barnfamiljerna. En del har med egna stolar och picknickkorgar. Det slutar med ett publikrekord när 250 personer trängs framför ladan och barnen springer runt och leker med fåren. Kvällens konsert bjuder på en blandning av Barberaren i Sevilla, utdrag ur Carmen och ett stycke skrivet av den turkiske musikern Barış Manço.

Elisabeth är en av dem som kommit för att lyssna.
 
– Det var så trevligt med det fina vädret och fåren i bakgrunden. Jag njöt mer här när man inte behövde sitta i en sal alldeles tyst hela tiden, säger hon och tillägger att detta med att Selam opera inte tar något inträde är bra för det är inte alla som har råd med konsertbiljetter.

På trästocken intill henne sitter Zara. Det var vackert säger hon som inte varit på någon klassisk konsert förut. 
 
– Ibland lyssnar jag på klassisk musik när jag kör bil men det var fint att få höra det på riktigt, säger Zara som också tyckte om blandningen av kända klassiska nummer och Barış Manços stycke.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista