Tallinn School 21.
1 av 3
Tallinn School 21. Foto: Erika Gabrielsson/Sveriges Radio
Tallinn School 21.
2 av 3
Tallinn School 21. Foto: Erika Gabrielsson/Sveriges Radio
Tallinn School 21.
3 av 3
Tallinn School 21. Foto: Erika Gabrielsson/Sveriges Radio

Estland satsar stort på digitala lösningar

5:00 min
  • För de estniska barnens del innebär det att börja med att koda redan i tidig ålder.
  • Det är ett sätt att garantera att det finns tillräckligt med ingenjörer i framtiden.
  • Hör Erika Gabrielssons reportage.

I skola nummer 21 i Tallinn förevisar en grupp prisbelönta elever robotar som de själva har byggt.

Edgar förevisar hur man ska styra roboten på en liten bana för att få poäng. Det som ser så lätt ut för honom är betydligt svårare för den som inte är uppvuxen med robotundervisning i skolan.

Edgar byggde sin första robot själv ifjol i samband med en tävling i USA. Två gånger per vecka får han och hans kompisar jobba med sina robotar och det här är inte alls ovanligt i Estland, som kan ses som något av en föregångare gällande allt som har med digitalisering och elektroniska lösningar att göra.

I ett litet land är det dyrt för staten att ha många kontor, är devisen. Estland vill att medborgarna ska kunna sköta så mycket som möjligt på nätet på ett effektivt sätt och alla medborgare har något som kallas för elektroniskt ID. För att garantera säkerhet och integritetsfrågor ska man ha rätt att veta vilka myndigheter som har tillgång till personlig information och hur det används.

Myndigheterna ska kunna erbjuda invånarna rätt tjänster, istället för att invånarna ska vara tvungen att plöja igenom en massa olika webbplatser och blanketter. Eller det är åtminstone det som landets nytillträdda minister med ansvar för företagsamhet och IT, Rene Tammist, eftersträvar.

Därför satsar landet stort på IT i skolundervisningen.

- Vi har satsat mycket på att utbilda våra elever – det börjar redan i förskolan..

- Vi börjar väldigt tidigt med barnen, men det är viktigt att inte glömma bort de vuxna och de äldre – vi vill involvera alla, säger han.

Juta Hirv som ansvarar för en här typen av satsningar i skola nummer 21 i Tallinn, tittar på medan Edgar och hans vänner kör sina robotar. Hon berättar att skolan har en inriktning där fokus är på företagsamhet och robotar. IT integreras på olika sätt i alla ämnen redan i ettan, då man börjar tidigt blir det en naturlig del för barnen.

Hon säger att ekosystemet av framgångsrika företag och succéberättelser fungerar som inspiration för såväl lärare som elever.

Skolan är stor och fin. Här finns till och med ett träd i ett utrymme som påminner om en mysig gård med glastak. Vi stiger in en så kallad innovationsstudio där barnen arbetar med robotar. Läraren Rasmus berättar om varför det är viktigt att undervisa i just det här:

- Vi har en stor brist på olika sorters ingenjörer i Estland – det problemet försöker vi lösa här genom undervisningen. Barnen behöver så klart stöd av lärare och andra elever, men det här ämnet är så nytt att vi inte ännu vet exakt hur det går – det får vi se om cirka 10 år då vi ser om det finns nya ingenjörer!

11-åriga Alexandra gillar dagens uppgift med robotar – det är roligt och lite tufft.

- It's cool, I like it!

Det svåraste är att programmera sensorerna, säger hon.

Men trots att Estland har tagit jättekliv gällande olika digitala lösningar och omfattande implementering av IT i skolundervisningen, finns det utmaningar. Hur inkludera de som har svårt att lära sig? Frågan går till den ansvarige ministern Rene Tammist:

- Det är en utmaning och vi satsar på våra utbildningsprogram och på att sprida kunskap så att så många som möjligt ska hänga med. Vi har satsat mycket på det här sedan början av 90-talet. Det har handlat om utbildningsprogram från första början.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista