Sjukgymnastens tips Odlingstips 19 maj

Se till att du inte gör illa dig när du är i trädgården. Här får du sjukgymnastens råd vid trädgårdsarbete.

Biodlingstips och råd kan man få från Sveriges Biodlares Riksförbund, Mantorp. www.biodlarna.se.

Sjukgymnastens råd för trädgårdsarbete:

Tänk på att alltid jobba så nära kroppen som möjligt. Det gäller både när du gräver, räfsar, klipper med sekatör eller kör skottkärra.

Vid grävning: Lägg kroppstyngden på spaden, spänn magen så att du har styrka i bålen, försök hålla ryggen så rak som möjligt. Vrid hela kroppen när du välter av jorden - och tag inte för stora och tunga spadtag.
Använd bra redskap - gärna en lätt spade med långt skaft. Det är bra att ha stadiga skor/ stövlar - annars är det lätt hänt att man slinter och gör illa sig

När du rensar ogräs: Om du klarar att ligga på knä, använd gärna en dyna eller kudde under knäna. Tag stöd med den hand som inte gräver/ hackar så får du bättre stöd och anstränger inte ryggen lika mycket. Försök att jobba med så raka handleder som möjligt.
Om du har ont i knäna, sitt inte på huk - det ger för stor påfrestning. Sitt hellre på en liten stol eller pall. Du kan också använda redskap med långt skaft så slipper du jobba i hopkrupen ställning.
Gå inte dubbelvikt och rensa! Har du svårt att komma ner på marken är odling i höga lådor/ pallkragar ett alternativ.

Vid klippning med sekatör/ häcksax: Håll redskapet så nära kroppen som möjligt. Försök att ha raka handleder. Och håll inte på för länge! Det är en regel som gäller allt trädgårdsjobb! Ta pauser, och växla om mellan olika sysslor.

Lite uppvärmning inför grävning eller ogräsrensning är inte fel - se till att kroppen har kommit igång, och vänta gärna med de tyngsta jobben till en bit frampå dagen. På morgonen är kroppen stelare, och mer känslig för påfrestningar.

Det är förstås bra att ha en viss grundträning inför arbetet i trädgården. Promenader stärker hela kroppen, att träna rygg, mage, arm- och benstyrka på gym är också bra. Det allra viktigaste är att ha bra styrka och kontroll på mag - och ryggmuskulaturen.

Ta inte i för mycket när du sätter igång med årets trädgårdssysslor. Tänk på att kroppen är ovan vid många av de rörelser som krävs, och starta mjukt. Ungefär som när man laddar upp inför ett motionslopp - lite lättare träning först, sen kan man öka ansträngningen undan för undan.

Tillsist: Om du anpassar jobbet efter din förmåga, och försöker tänka på att utföra olika sysslor så skonsamt som möjligt - så är trädgårdsarbete är en jättebra motionsform! Dessutom får du frisk luft, och kan njuta av växtligheten och av det fysiska arbetet!

Och är det något som känns alltför tungt och påfrestande - så tveka inte att ta hjälp från någon som är starkare!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".