Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Gnissel mellan Mercedes och McLaren

Publicerat tisdag 17 november 2009 kl 09.36

(17 nov)
MW och Toyota har hoppat av f1. Mercedes gör tvärtom. Från säsongen 2010 har man sitt eget team.

Köper 75,1% av Brawn. Och behåller sina 40% av McLaren. Åtminstone ett år till. De skall säljas tillbaka till McLaren.

Varför köpet? Mercedes vill ha full kontroll över sina insatser i f1. Det hade man inte hos McLaren. Elaka tungor säger att Ron Dennis bestämde och tyskarna hade inget att säga till om. Och absolut inte när det gällde valet av förare.

Det får man nu. Även om Ross Brawn och hans gäng inte bara behåller 24,9% utan också stannar kvar i ledningen.

Att Mercedes och McLaren inte dragit jämnt var en offentlig hemlighet. Även om alla förnekade det. Under bilmässan i Frankfurt i höstas lär det ha tagit fyr i helsike. Mercedes presenterar sin nya sportbil. Dagen innan hade McLaren visat upp sin, dock inte i Frankfurt eller med Merca motor.

Och även nu tycks de inte vara eniga. McLaren säger att man har ett långsiktigt strategiskt samarbete med Mercedes de närmaste sex åren och kanske ännu längre.

Mercedes skriver att samarbetet kan vara fram till 2015. En viss skillnad. Tydligen en liten nödutgång för tyskarna om McLaren skulle hitta på något.

Låter också lite underligt när man ville säkra samarbetet men samtidigt är Mercedes mer än villiga att sälja tillbaka sin del till engelsmännen.

Politiskt korrekt skrivet så att det luktar illa.

Jag har en känsla av att det döljer sig mycket bakom alla vackra ord och det skall bli intressant att se hur länge McLaren och Mercedes kommer att dra jämnt.

McLaren kontrolleras fortfarande av Ron Dennis och hans partner Mansour Ojjeh. Visserligen tillverkas sportbilen av ett dotterbolag. Kanske ett försök att få det att se ut som om f1 teamet är helt oberoende och kan därmed behålla sin tyska motor.

Personligen tror jag också att Dennis kände sig lite för säker och trodde att han skulle kunna “kontrollera“ Mercedes högsta chef Dr. Dieter Zetsche. Och gick på pumpen.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".