1 av 3
2 av 3
3 av 3
GOLF

Sponsor bryter med Woods

En av golfstjärnan Tiger Woods stora sponsorer bryter nu kontraktet med världsettan efter turerna i amerikanens privatliv på sistone. Andra sponsorer tvekar också hur de ska göra.

Golfstjärnan Tiger Woods blir nu av med en av sina stora sponsorer när det amerikanska konsultföretaget Accenture bryter sitt 6-åriga avtal med Woods.

Detta efter att han häromdagen berättade att han tar en paus från alla golf på obestämd tid för att istället koncentrerar sig på att få ordning sitt privatliv.

Accenture, som bland annat använt Woods i TV-reklam som sänts i 27 länder, motiverar sitt beslut med att Woods inte längre är representativ för företaget.

En annan stor sponsor för Tiger Woods, hygienföretaget Gillette har bestämt sig för att begränsa Woods medverkan i företagets reklam tills vidare och tele och Internetföretaget At & T säger att man just nu utvärderar förhållanden till amerikanen.

Övriga stora sponsorer, till exempel kläd- och utrustningstillverkaren Nike, säger att de fortfarande står bakom Woods.

Den amerikanska världsettan i golf har byggt upp en enorm förmögenhet bland annat på sponsorspengar. Han beräknas tjäna runt 100 miljoner dollar per år på reklam och sponsorsavtal.

Tidigare nyhet:


Daniel Alling, New York
daniel.alling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista