Glöm pizzerian, Marhlo

Pizzerian runt hörnet är numera ett minne blott.
I den andra delen av Radiosportens motion- och träningsserie får Martin Marhlo lära sig lägga om kosten.

 

Läs och lyssna på första delen:

Radiosportens reporter Martin Marhlos hårdsatsar mot nästa års Stockholm Marathon. I den första delen av serien gjorde han ett konditionstest, i del två är det kosten som får sig en första uppstramning av näringsfysiologen Anki Sundin.

Efter att under en vecka fört kostdagbok fick Martin domen.

– Det är förvånansvärt bra. Det första jag tänkte på var att du är en klassisk bra frukostmänniska. Det innebär att du får i dig mat oavsett när du börjar jobba på dagarna eller nätterna. Det är en oerhört bra start, säger Anki Sundin.

Men det finns vissa vanor som är mindre bra...

– Du är en person som gärna äter mat från pizzerior och kanske inte äter så jättemycket mat hemma. Stämmer det?

Martin Marhlo svarar ärligt.

– Bitvis har det blivit så, just när man jobbar blir det pizzeriamat. Förut var jag matlådakille, men nu har jag börjat lyxa.

Och Anki Sundin konstaterar.

– Vi kan väl se om vi kan få tillbaka den här matlådakillen.

Som hemläxa fick Martin tre tips på hur han ska lägga om sin kost:

  • Ha nyttigare pålägg på frukostmackan.
  • Drick mjölk eller vatten i stället för läsk till maten.
  • Se till att äta någonting inom 30-40 minuter efter ett träningspass.

Små och enkla steg mot en förbättrad kosthållning.

Radiosporten
radiosporten@sr.se