1 av 4
Daniel Hegborn, varumärkesexpert. Foto: Martin Sundelius/SR.
2 av 4
Mats Waltin, Västerås IK:s tränare. Foto: Martin Sundelius/SR.
3 av 4
Johan Ejeborg, SVT-reporter. Foto: Martin Sundelius/SR.
4 av 4
Bengt Skött leder Sportsnack 5 februari. Foto: Martin Sundelius/SR.
sportsnack

"Alshammar kom tillbaka trots att hon var slut"

Lyssna på hela Sportsnack 5 februari
27 min

Lördagens Sportsnack om varumärken inom svensk idrott. Varumärkesexperten Daniel Hegborn förklarade bland annat varför simstjärnan Therese Alshammar helt plötsligt blev folkkär efter så många år i världstoppen.

33-åringen Therese Alshammar överraskade många när hon nyligen röstades fram som vinnare av Radiosportens Jerringpris. Ett pris som svenska folket avgöra var det ska hamna.

I knivskarp konkurrens med framför allt skidlandslaget vann Alshammar efter ett oerhört framgångsrikt simår. Och många så kallade sporttyckare höjde förvånat på ögonbrynen.

Är verkligen Alshammar så populär hos svenska folket, tycktes alla fråga?

– Hela vårt samhälle bygger på förväntningar, och när svenska idrottsstjärnor som exempelvis Anja Pärson går och vinner, är inte det lika stort som när någon överraskar med en topprestation, säger varumäresexperten Daniel Hegborn.

– Therese Alshammar trodde vi var slut efter misslyckade OS, men hon kommer tillbaka trots att vi trodde att hon var slut, tillägger Daniel Hegborn.

Övriga gäster var Mats Waltin (hockeytränare i Västerås IK) samt SVT-reportern Johan Ejeborg.

Bengt Skött
bengt.skott@sr.se

Martin Sundelius
martin.sundelius@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".