Underliga äro Fia:s vägar.

I Bahrain, Spanien och Monaco blev Red Bulls bil kollad in i minsta lilla detalj inte mindre än sex gånger. En gång före och en gång efter loppen. Och blev godkänd utan problem.

Konkurrenterna var lite konfunderade över hål i bottenplattan vid bakhjulen. De ansåg att det bröt mot reglerna. Red Bull självklart tvärtom.

Man skrev ett brev till Fia efter Spanien och förklarade tankegången. Svaret blev att man godkände det. I Monaco ville ett par team lägga in en protest. Till slut blev det ingen. Mercedes stallchef Ross Brawn sa att man frågat fia och svaret man fick var att det var en mycket klyftig tolkning av reglerna.

Men nu har herrarna i Paris ändrat sig och förbjuder hålen och att bottenplattan måste ändras till loppet på söndag i Montreal, Kanada.

Anledning? Helt plötsligt skriver man att hålen är en icke godkänd aerodynamisk fördel. Jag frågar mig hur man inom 10 dagar kan vända helt om.

Att man utnyttjat en gråzon erkänner stallchefen Christian Horner. Men det är en varje konstruktörs viktigaste uppgift. Att hitta kryphålen i reglerna. Adrian Newey är varken den förste eller siste som gjort det.

Man kan så smått undra om någon har något emot RB, Sebastian Vettel och Mark Webber.

Förra året kom Adrian Newey på en annan klurig och genial lösning. Att leda avgaserna under chassit. Det var hemligheten bakom framgångarna. Blev förbjudet till den här säsongen och man kunde inte längre dominera i både kval och lopp.

Nu säger Fia att efter diskussioner i Monaco förstod man att det uppstått ett missförstånd och säger att man inte delar Red Bulls uppfattning.

Skam den som tror att något eller några av de andra teamen har haft ett ord med i diskussioner-na. 

Den gode Niki Lauda har sagt sin mening. Igen. Finns ingen som kan stoppa honom från att säga vad han tycker och tänker.

Niki är trött på alla bortförklaringar från teamen angående de underliga däcken. Någon gång måste de förstå dem. Det kan ju inte vara så att en människa inte förstår vad en annan har tillverkat.

Niki säger också att han trodde att i F1 arbetade de allra bästa ingenjörerna med superhjärnor. Att man kört så många lopp och de förstår fortfarande inte däcken är oförklarligt. Däcken är ju lika för alla.

Problemet är bilen. Så enkelt är det.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sr.se

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".