längdskidor

Norge slår tillbaka mot SVT:s dopningsanklagalser

SVT:s uppgifter om att flera skidstjärnor bloddopade sig under 1990-talet har skapat krigsrubriker i Norge. Flera indirekt utpekade norska skidåkare har reagerat starkt.

SVT-programmet Uppdrag Granskning sänder i kväll (onsdag 27 februari) ett redan omdebatterat granskande reportage där .

I programmet slås det fast att även norska och svenska skidåkare ska ha manipulerat med blodet för att öka blodets förmåga att transportera syre, och därigenom förbättra sin prestationsförmåga.

Blodvärdena steg, enligt SVT-programmet, under hela 1990-talet fram till dess att forskarna hittade ett sätt att upptäcka Epo - då sjunker blodvärdena.

I grannlandet Norge reagerar nu fler före detta norska skidstjärnor, som var aktiva och vann flera VM och OS-medaljer under 1990-talet, starkt emot SVT-programmets anklagelser om bloddopning.

"Jag är väldigt uppröd över de påståenden som SVT framställer i dokumentären. Det jag är allra mest upprörd över är att SVT inte rättar de konkreta faktafel som internationella skidförbundet överbevisar dem med", säger en av de norska skidstjärnorna till NRK.

Det norska skidförbundet har, via sina advokater, skrivit ett brev till SVT, enligt NRK. Norska skidförbundet vill inte berätta vad det står i brevet.

Även det svenska skidförbundet tar avstånd från påståenden om att svenska och norska skidåkare skulle ha varit bloddopade under 1990-talet.

"De värden på svenska och norska åkare som man tar upp i programmet är inom ramen för vad som anses normalt, utifrån såväl mätapparatur som övriga omständigheter vid tiden för mätningarna", skriver det svenska skidöfrbundet på sin hemsida och tillägger:

"Vår slutsats är att det i Uppdrag Granskning inte framkommer något som ligger till grund för att svenska eller norska åkare har använt otillåtna medel."

"Kärnan i SVT:s påståenden är att svenskar och norrmän måste har dopat sig eftersom några åkare vid en eller flera tester hade hemoglobinvärden över befolkningsgenomsnittet. Efter att ha sett en förhandsversion av programmet kan vi konstatera att det innehåller ett flertal feltolkningar av provresultat från 90-talet."

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".