Ferrari och Fernando Alonso drar inte jämnt

Även om man heter Fernando Alonso och kör för Ferrari får man inte kritisera Scuderia.

Spanjoren fyllde 32 år för drygt en vecka sedan och önskade sig en ny bil. Det gillade inte högsta chefen Luca di Montezemolo.

Italienaren höll med om att årets modell inte är den bästa, men det hjälper inte att kritisera. Tvärtom. Man måste hålla ihop.

Och alla som kört för Ferrari vet att teamet kommer i första hand och i andra det egna intresset.

I Ungern lär Alonso ha tagit kontakt med Red Bull om den lediga bilen nästa år. Två gånger har han förlorat titeln till Seb och det retar Fernando.

Att han är besviken är helt klart men något kontrakt med RB blir det inte av en enkel anledning. Sebastian Vettel vill inte ha honom i teamet. Seb föredrar Kimi Räikkönen. Och Iceman kanske kommer snabbare än man tänkt.

Hans team Lotus lär ha stora finansiella svårigheter. De viskas om skulder på 120 miljoner euro och att varken förare, ingenjörer eller mekaniker har fått sin lön.

Förra året kunde man i sista sekund avvärja en kris tack vare ett förskott från Bernie Ecclestone.

När Kimi vann i Abu Dhabi förra året trodde teamledningen och ägaren Gerard Lopez och hans investmentföretag Genii Capital att det skulle bli enkelt att hitta nya sponsorer. Insiders sa att de var Burn, ett dotterföretag till Coca Cola men det var bara små pengar. Och kontakten med dett amerikanska dataföretaget Honeywell vara bara löst prat. Insiders säger att man blev lurade.

I vintras tackade Lopez nej till flera anbud som hade kunnat sanera finanserna. Det gick så långt att Kimi hotade med att inte köra en test. Hans kontrakt bygger mycket på resultat och han hade inte fått betalt. En del sattes snabbt in på hans konto och man övertalade honom att köra den här säsongen också. Det ryktas också om att de anställda hotade med strejk för några veckor sedan.

Och att man har mer eller mindre slutat med att utveckla bilen eftersom man har skulder hos  leverantörer.

När Lopez köpte Lotus var han och Bernie Ecclestone kompisar. Idag lär förhållandet vara iskallt och f1 chefen pratar bara med honom via teamchefen Eric Boullier.

Iceman säger att det finns ett ekonomiskt problem och att han inte fått betalt. Men tror ändå att det kommer att lösa sig.

Men även en tystlåten finländares tålamod har en gräns. Så bli inte förvånad om RB säger, kanske redan innan Belgiens GP, att Kimi tar över Mark Webbers bil.

Sauber hade också stora ekonomiska problem men de tycks vara lösta tack vare nya ryska sponsorer.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".