Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

af Petersens: "Vem blir Ferraris försteförare?"

Ryktet har länge cirkulerat i depån. Inget blir hemligt i F1. Frågan är bara vem som först spred ryktet. Kanske Icemans manager för att sätta Lotus och eventuellt andra intresserade team under press. Sista gången som Scuderia körde hem en titel var förarmästerskapet 2007 med Kimi. Men två år senare blev han utköpt från sitt kontrakt för att lämna plats för Fernando Alonso. Stallchefen Stefano Domenicali sa då att Kimi levde på sin egen planet och var inte ett dugg intresserad av teamarbete. Han drog genom alla tekniska möten så snabbt som möjligt och åkte sedan tillbaka till hotellet, en sällsynt gäst på fabriken. Just bristen på sammarbete var en av anledningarna till att Red Bull tackade nej. Ingen kritiserade dock racerföraren Kimi Räikkönen. Så varför har man skrivit kontrakt med finländaren igen?

När man fick chansen med Kimi tvekade man inte.

En annan anledning kan vara att man ville visa Alonso att han är inte den oinskränkte härskaren som han tror att han är. Och att han kan inte göra eller säga vad han vill.

Flera gånger de sista veckorna har han öppet kritiserat Ferrari och bland annat sagt att bilen är ingen vinnare. Ferrari presidenten Luca di Montezemolo har tagit spanjoren i örat och i Monza försökte Fernando skylla på pressen och sa att tidningar försökt skapa en spänning mellan team och förare och att det var helt fel. Stämmer inte. Spanjoren är den som skapat irritationen. Som vad han t.ex. sa i radion i kvalet när de släppte ut honom bakom Nico Rosberg.

– Ni är verkligen genier, sa han med en röst fylld av ironi.

Kimi och Fernando har många saker gemensamt. Ingen gillar att ställa upp på jippon med sponsorerna. Spanjoren har varit en synnerligen sällsynt gäst och Felipe Massa har fått göra allt arbete.

Ett av Kimis villkor för att skriva på för Lotus var just att han skulle slippa pr-arbetet.

Frågan är nu vem av de två som skall göra det för Ferrari?

Ferraris teamledning blev också smått irriterad när Alonsos manager smög in till Red Bull i Ungern för att diskutera en eventuell flyttning. Efter sommarpausen gick han dit en gång till och besökte även Lotus.

Man behöver inte vara ett geni för att räkna ut att Alonso inte ville ha Kimi som stallkamrat. Kamrat är fel ord. I samma team är bättre. För kompisar kommer de aldrig att bli.

Stefan Domenicali är den som ligger bakom transfern. Han har länge försökt övertala di Montezemolo som lika länge sa nej.

Men Fernando gjorde sig själv en stor björntjänst när han hela tiden klagade på bilen. I Ungern sa spanjoren att till sin födelsedag önskade han sig Sebastian Vettels Red Bull bil. På det sättet får man inga vänner hos Scuderia. I Italien säger man nämligen att det är en ära att köra för Ferrari.

Den före detta teamägaren Eddie Jordan tror att det rör sig inte om lopp utan bara om timmar innan det första interna bråket mellan de två förarna.

Bägge är racerförare ut i fingerspetsarna och det betyder också att de är lika stora egoister. Bägge är envisa tjurskallar som bara vill vinna. Inget annat räknas. Ingen kommer att vika sig för den andre. Så vem kommer att bli förste förare?

Interna bråk är inget nytt. De mest kända är mellan Ayrton Senna och Alain Prost. Nigel Mansell och Nelson Piquet. De fyra hatade varandra. Senna och Prost blev vänner efter det att fransmannen slutat och de bägge hade ett flera timmar långt samtal. Mansel och Piquet kommer aldrig att sluta fred.

Fernando körde tillsammans med Lewis Hamilton hos McLaren. De tålde inte varandra. I Budapest hindrade spanjoren Lewis 10 minuter från att köra ut i kvalet. Han ville visa ynglingen vem som var nr 1. Det hela slutade med att Alonso lämnade teamet innan kontraktet gick ut och gick till Ferrari.

Fernando har skapat sitt eget team inom teamet. En fördel?

Kommer Domenicali att kunna klara av att hålla de två i styr? Kanske. Iceman är ingen politiker. Han kommer till banan för att köra ett lopp och försvinner sedan så fort det går.

2014 kommer att bli en mycket intressant säsong.

Fredrik af Petersens
radiosporten@sverigesradio.se

Mer om Blogg: Formel 1

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".