Zlatan Ibrahimovics reklamfilm för Volvo har rönt stor uppmärksamhet. Foton: TT. Montage: SR.

Experten: Zlatan tjänar dubbelt på reklamen

Zlatans reklamfilm under lupp, missar Falcao VM? och spelarnamn med bilkoppling
36 min

FotbollsArena Radiosporten sätter Zlatan Ibrahimovics omtalade reklamfilm under lupp med hjälp av PR-experten Birger Östberg.

– Man ska betänka att Zlatan är vår absolut största stjärna alla kategorier, säger PR-konsult Birger Östberg.

– Den som har Zlatan med i en reklam har gjort succé redan från början. Det är också en väldigt välgjord PR-kampanj med massa försnack, säger han.

I reklamfilmen läser Ibrahimovic bland annat upp den svenska nationalsången men med en liten ändring. Han avslutar med raden "Jag vill leva jag vill dö i Sverige" (i stället för Norden).

– Det finns ju ett sammanhang som det här kommer in i som handlar om vem Zlatan är, den diskussion vi har om vad Sverige är – främlingsfientlighet och rasism och debatten om det. Där han har sagt i intervjuer nu att han faktiskt tycker att det här är min bild av Sverige – Sverige är en blandning, säger Östberg.

– Den lilla törn han fick på sitt varumärke i julas när han kritiserade damlandslaget har lite grann reparerats i och med det här.

– Zlatan får ju dubbelt betalt. Det är väldigt mycket pengar och dessutom stärker han sitt varumärke.


Dessutom i veckans avsnitt av FotbollsArena Radiosporten:

Radamel Falcao missar VM?

Oscar Lindgren Ortiz är Colmbiakännare och supporter som nu oroas över att lagets storstjärna riskerar att missa VM-turneringen på grund av skada.

Bollkunskap – "Carson körde slut på McLaren"

Kreativa "Arenistas" har kommit med många förslag på spelare vars namn ger dem en viss anknytning till bilar. Om du uppskattar långsökta ordvitsar är detta avsnittet för dig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".